Hål i overlock söm
Hej
När jag har sytt overlocksöm i jerseytyg så blir det småhål där nålen gått ner. Längs hela sömmen. Vad kan det bero på? Irriterande. Syns tydligast efter en tvätt, och massa småhål efter många tvättar! |
Byt till stretchnål.
|
är det särskilda overlocknålar man behöver eller funkar de man har i den "vanliga" maskinen?
|
Beror på vad du har för maskin.
|
husqvarna huskylock
|
Kan också beror på att nålen är sliten och uddstött. Symaskinsnålar som används i overlockmaskiner slits snabbar än på vanlig symaskin, eftersom hastigheten är mycket högre blir påfrestningarna på nålen större.
Sedan ska man också anpassa nålen efter det man syr. Stretchnål till trikå, tunn nål till tunna tyger, tjock nål till tjocka tyger osv. Vissa overlockermaskiner används specialnålar EL-nålar, dessa klarar bättre de höga hastigheterna. Kolla vilken typ av nål som passar till din maskin. |
Jag har också haft problem med att det blir hål i tyget där nålarna gått ner och efter några tvättar blir riktigt stora hål. Men det var bara problem i vissa tyger (som tydligen lättare gick sönder), nu har jag experimenterat med lite olika nålar och med stretchnålar funkar det bra även på de "känsligaste" tygerna
|
Får nog byta i min coverlock för där blir det obönhörligen hål!
Testar strechnålar och hoppas att det hjälper! |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34. |