ställa ut kjol
Hej!
Jag undrar om ngn vet hur mkt man kan ställa ut en kjol? Jag har mitt eget grundmönster och vill ha en hellång kjol i två våder. Möjligtvis tre om det skulle behövas. Hur mkt kan jag ställa ut i sidan utan att det blir konstigt och hur mkt behöver man ställa ut för att kunna röra sig i den? Några tankar? /N |
Om du enbart vill ha sömmar i sidorna, men att den ändå är riktigt vid så skulle jag rekomendera att du gör en helcirkelkjol istället.
jag gjorde nyligenen långklänning och ställde då ut grundmönstret i nederkanten ca 20cm i vardera sida och ca 15 cm mb. Det blev väldigt smal och jag fick gå försiktigt. Men om du öppnar upp och har sprund så kan du ju göra ännu smalare. |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag gör ofta egna mönster till hellånga kjolar själv. För att gå i den behöver mina kjolar vara minst 155-160 cm i omkrets nertill.
Kjol med resårlinning ritar du på följande vis: Utgå från ditt höftmått. Ta det måttet dela det på 4 och lägg till sömsmån och rörelsevidd.Öppningen på kjolen ska ha detta mått högst upp. Sen mäter du hur lång kjolen ska vara plus linning och sömsmån och ritar en rak linje rätt ner. Från den andra siden på hötmåttet drar du en sneddad linje som blir så vid du vill ha den längst ner. Har ritat en enkel skiss som kanske är enklare att förstå än min förklaring:) |
Tack för era svar!
Jag vill inte ha den så jättevid utan vill att den ska bli vidare från och med stusslinjen. Så att den blir a-linjeformad därifrån. Kan man alltså ställa ut hur mkt man vill i sidorna? Jag tänkte att det kanske fanns ngn gräns för det. Din skiss förstod jag jätte bra! Tack! Jag tänkte dock som sagt använda mig av min grundmall och ställa ut så mkt som det behövs. Jag vill inte använda mig av sprund heller. |
Min skiss ovan blir så vid du vill att den ska bli. Jag brukar bara ställa ut den precis så mycket att det går att gå obehindrat i den. Om du inte ställer ut den från midjan så behöver du anvönda blixtlås. Då brukar jag ta midjemått och höftmått, lägga till sömsmån och rörelsevidd. Då blir den mer figursydd upptill. Om man vill använda resår men ändp vill att den ska sitta åt någorlunda så gör du den bara så vid att du får den över höfterna när du klär på dig.
Jo en sak till. Hur mycket du behöver ställa ut kjolen för att gå i den är ju individuellt beroende på hur stora steg du tar. Lycka till! |
Tack! Jag hade tänkt mig blixtlås till denna för jag tänkte mig figursytt ner till stussen. Vad bra! Då kör jag med så mkt vidd som behövs helt enkelt.
En annan sak. Linningen. Har jag glömt hur jag ska göra. Vill ha en linning på kanske tre centimeter. (Måste testa ditt finfina sätt på nästa kjol. Resår är ju enkelt och snabbt) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:36. |