gardintyg som är snett ?? SOS
Hej, köpte just gardiner som nu är halvsydda, behöver er hjälp för att slippa misstag.
Väven är inte trådrak, den är med tryck, men mönstret spelar ingen roll. Tänker inte tvätta det.. Jag lade tyget "i vinkel" alltså mot vartannat enligt staden och skar av tyget på mitten. 2 gardinlängder alltså, men DET är inte trådrakt. BORDE jag ha SLITIT i tyget och gjort det rakt ?? och tagit trådarna som det "RAKA" - eller vad ska jag utgå ifrån ?? Lika bra att fråga innan allt blivit fel :confused: Så:confused:...Vad göra kära ni... kan inte fortsätta innan jag fått svar..... |
Ett tyg som är snedvävt går aldrig få rakt
Enda sättet att få "det att se rakt ut" är att klippa det rakt. Men då blir ev mönster skevt. |
Citat:
göra det bästa av det hela, tack snälla !! Vad jag hade i bakhuvudet var att när man som liten följde mamma till den stora tvättsrugan och alla damer i gänget stog där och slet i lakanen innan de skulle manglas:cool: |
OK, nu har jag som sagt fortsatt på den inslagna vägen, när jag mäter ena sidan till 272cm och den andra sidan lika dant och så sträcker ut tyget i nedre delen för att få en normallinje där emellen (fållens placering alltså) och sen mäter den sträckan upp mot "toppen" så blir det 3 cm FEL.... VARFÖR ?? OM jag mäter mitten på gardeinen till samma mått, 272 cm, så blir det väldigt "vingligt att sy där... Fattar ingenrting...
|
När tyget är snett så blir det så.
Vik tyget på mitten, med stadkanterna mot varandra. Då kan Du se hur snett det är, ena delen av tyget går ovanför den andra. Klipp vikelrakt både upptill och nertill, det är enda sättet att få en någotsånär rak bit. Annars blir det "för mycket tyg" i ena änden av fållen och för lite i den andra. Det förskjuts. |
Tack, ja så är det helt klart. Jag har sytt färdigt nu och gjort precis som jag blivit rådd. Ska väl få se dom på plats och kolla bättr bara förnsterna blir putsade, Nästa gång ska jag fråga innan jag sätter igång, men framför allt vara mera MEDVETEN när jag handlar gardintyg, tack alla
|
Vet inte om det bara är snett eller om det är feltryckt. Om det är feltryckt så tycker jag att man kan gå och klaga på det.
|
Nja, det är ingen mönsterpassning, så det är inte problemet.
Jag mätte otroligt noga men lika förb..... så blir det ALLTID korta gardiner, det är inte första gången, det är så man måste faktiskt dra på munnen...Kanske tumstocken det är fel på :-) MEN NU HÄNGER DOM DÄR med välputsade fönster... sååå fint... |
Jag tycker att det "hör till vanligheterna" numera att de flesta tyger är snedvävda! Särskilt bomullstyger.
De som satt upp vävarna har inte varit så noga med att det ska vara rakt. Det är bättre att ta till lite extra när man köper gardintyg, och man ser snabbt hur ser ut när man viker ihop tyget stad mot stad. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:38. |