Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Klippa trådrakt, betydelse? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=24284)

IdaaW 2011-04-17 21:02

Klippa trådrakt, betydelse?

Tanken är att jag skall sy min balklänning, jag har ett mönster för överdelen som jag har gjort om ganska mycket. Har precis sytt en toile men insåg att jag klippt 90 grader mot trådraken. Tyget är satin, och nu när jag ska sy upp den riktiga delen funderar jag på om det måste vara trådrak eller om det egentligen inte har någon betydelse? Jag vet att plagget kan bli ojämnt efter tvättning om man ej klippt trådrakt men eftersom det är en klänning jag kommer använda en gång i livet kommer jag inte tvätta den i maskin någon gång.

Dahlia 2011-04-17 21:38

Det är väldigt viktigt att Du lägger ut mönsterdelarna trådrakt.
Det finns "trådraktslinjer" på mönstren så se till att de ligger trådrakt på tyget.

Plagget får inte rätt fall och passform om Du inte klipper trådrakt.

Åsa86 2011-04-17 21:59

Precis, som Dahlia säger så är det viktigt med trådraken även om du inte ska tvätta plagget.
Du vill inte att tyget ska dra sig och bli fult bara för att du slarvade md en så grundläggande sak.
Även Toilen ska klippas trådrakt för att du ska kunna få rätt passform på toile och sedan klänning.

Det är värt de extra meter tyg det går åt att lägga ut delarna efter trådraken - du kommer inte förlåta dig själv om klänningen blir förstörd pga en sån sak.
För att spara meter så kan du kanske lägga vissa av delarna uppochner - OBS Viktigt att kolla att tyget är likadant åt båda hållen och inte har olika glans åt olika håll.

lycka till med klänningen

Gumpan58 2011-04-18 10:33

Egentligen så finns det två trådriktning i tyget. Den som vi i
huvudsak använder dvs varpen och inlaget, det som går tvärs över.

Det har hänt att jag varit tvungen att använda inslagets trådriktning. Det har gått bra. Måste vara mycket noga och kolla så att inte tyget skiftar ifärg eller att det är t ex kyppertvävt tyg. Då du kan se ett snedställt vävmönster i tyget. T ex jeanstyg men även in tunna fina tyger. Mönstrade tyger, sammet funkar natruligtvis inte.

Jimipe 2011-04-18 20:55

Att vrida 90 grader går alldeles utmärkt, såvida du har gjort det på samtliga mönsterdelar och tyget är stumt. Som någon redan har nämnt finns det två trådrakar i vävt tyg, där båda går att använda.

Däremot ska du vara extremt noggrann med att du har vridit alla precis lika mycket. Även om det bara blir lite snett kan det synas rätt ordentligt.

IdaaW 2011-04-19 09:27

Tack så mycket för alla bra svar! Blir dock lite konfunderad på om jag vågar klippa mot inslaget eller ej. Får fundera lite på det.. Men nu är det så att jag ska sy nederdelen i chiffong och funderar på om det är okej att sy 90 grader mot trådrak där också? Jag har väldigt mycket tyg, vill att kjolen ska bli väldigt vid men vill inte ha fula sömmar mitt i. Men det spelar förmodligen bara roll för fallet då, eller? Hur brukar man göra när man vill ha en vid kjol? Tycket är nämligen bara 1,5 m på bredden.

Gumpan58 2011-04-19 09:35

Du får ett fantastiskt fall när du skräddar på diagonalen.
Om du gör det i t ex i linne med tungt fall formar den sig och faller efter kroppen, Detta trots att du har sytt den helt rak.

Detta fenomen kan du nyttja på alla tyger som har tungt fall och skrädda på diagonalen. Det blir ett helt annat "liv". Jag älskar
textilier som har ett tungt fall.

IdaaW 2011-04-19 09:58

Räknas chiffong ha ett tungt fall? Har någon gjort en långklänning i chiffong? Är någon i så fall bekant med att klippa en midja som passar och sedan en radie som är lika lång på alla sidor från midjan, så att det ser ut ungefär som en halvcirkel?

Gumpan58 2011-04-19 11:44

Det är lite svårt att svara på eftersom det skiljer sig från chiffong till chiffong. Det är en känsla, väg tyget i handen och
känn efter. Jämför med annan chiffong och känn efter. Jag önskar att jag kunde hjälpa dig mer precis.

Jag har sytt mycket lite och för länge sedan i just chiffong. Vad jag vill minnas tyckte jag att det var lite tjorvigt att få fållen snygg.Det var en svängd fåll. Var lite lat o skulle bara vika o sy på en gång. Men det blev till att trockla. Men detvar länge sedan. Kvaliteerna på tygerna förändras även över tid. Idag kanske jag skulle välja att använda min overlock, göra en rullfåll, det hade jag inte möjlighet till då.

Fråga Dahlia, Bibbis textil med flera som också sytt och mycket vad de tycker om chiffong.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:22.