Panik - bildas ingen kedja! trädning?
För att göra en lång historia kort - jag har ruskigt mycket att göra på kort tid, och skulle snabbsy en kjol till begravning...
Har en Huskylock s21 som fungerat finfint, trädd för 4-trådig overlock. Skulle igår byta trådfärg, klippte trådarna och knöt ihop. En knut gick dock upp (den högra nåltråden) när jag matade fram, jag trädde om den, och sedan blev det ingen kedja. Jag läste på, trädde först om båda nåltrådarna utan att det hjälpte. Har sedan försökt trä om alltihop från början flera gånger utan att det hjälpt. Några tips som kan rädda mig? |
Vet att det är tjatigt med har du trätt trådarna i rätt ordning?
|
Jag fick till det! :-)
Hade trätt i rätt ordning, men däremot trätt tråd nr två i yttre griparen istället för inre (mörkblå istf ljusblå). Så går det med stress-och-mitt-i-natten-panik... Men tack för snabbt svar, Lottan! |
Skönt att det ordnade sej. Sy dej nu inte i fingrarna för det har du inte tid med;)
|
Nej, det hade varit katastrof! :-D Nu är kjolen klar, inte perfekt, men den duger. Testat att rullkanta för första gången...
Rullkantningen ville förresten gärna rynka tyget - vad kan det bero på? Jag ändrade diff-matningen men det räckte inte. Jag fick dra i sömmen och fick då till det hyfsat. Satsade på att sträcka lite extra istället för att försöka få det exakt... |
Det får du nog justera med trådspänningen på nåltråden.
|
Rullfåll blir inte bra på alltför tjocka tyger heller. Vet dock ej vad du sytt i. Bra att det gick så bra i alla fall.
|
Det var jersey, rätt tunn, men inte supertunn. Det kanske var det som var felet. Men huvudsaken att det gick att justera hyfsat manuellt. :-) Får testa mer nästa gång jag ska sy rullfåll...
|
Nej det ska ju funka men det får du undersöka mer när du har bättre tid. Det gick ju bra ändå som tur var. Annars brukar det vara det optimala, att det strular på sista momentet.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:33. |