Söta virkade blommor-HJÄLP
Jag försöker virka blommer, såna som man kan ha som brosch eller dekoration på koftor osv. men det blir inte bra.. Finns det nån enkel förklaring som någon vill dela med sig av?
|
Kolla i mitt album. Kanske du kan tänka dig något sådant?
|
Hur gör du sådana?
|
Jag har virkat tre varv enligt en beskrivning helt enklt.
Med ett lite grövre gran (ullgarn att brodera med) så tyckte jag att tre varv var tillräckligt. Enligt beskrivningen är det några varv till så det kan man ju också göra. Vill du ha beskrivningen? |
jättegärna!
|
Ja tack, skulle också vilja ha beskrivning!
|
söta blommor!
Verkligen jättesöt blomma du virkat! Jag tar gärna emot en beskrivning jag också..
|
Man kan exprimentera med olika garner och olika tjocklek. Det blir ganska olika storlek på dem. Sen kan man också prova sig fram i att antingen göra alla raderna eller bara tre till exempel.För mig tyckte jag att det räckte med tre rader för ett grövre garn. Det blir liksom en blomma ändå.Den extra raden blir extra blomblad helt enkelt kan man säga.Men allt är väl en smaksak.
I originalet så är det ett tunt garn och det är meningen att det ska vara dekoration på virkade krukor. Ros Lägg upp 5 lm, slut dem till en ring med 1 sm. Varv 1: 1 lm, * 1 fm om lm-ringen,2 lm,uppr fr * ytterl 5 ggr, sluta med 1 sm i 1:a fm. Varv 2:1 lm, om varje lmb virkas: 1 fm + 1 lm+ 2st + 1 lm + 1 fm. Varv 3: 1 fm mellan 1:a och 2:a fm på v 1, 3lm, * 1 fm mellan nästa fm på v 1, 3 lm, uppr fr *, sluta som v 1. Varv 4: 1 lm, om varje lmb virkas:1 fm + 1 lm+ 3 st + 1 lm +1 fm, sluta som v 1. |
Tack! Det blev ett perfekt kvällspyssel, resultaten kommer i albumet alldeles strax :D
|
Vad kul! Berätta när du får upp dem i albumet, det hade varit spännande att se hur dina blev.
|
Dem finns uppe nu! Inser att jag såklart skulle fotat dom lite mer från sidan så man ser att dom inte är platta...
|
Jag tittade in och skrev en kommentar.
Fint! Och du valde rött också, snyggt ;) |
Tack! Valde och valde... mer man tager vad man haver ;)
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:39. |