Köpa tyg utomlands till sitt företag?
Om man gör inköp utomlands till sitt företag, tex paris eller usa.. Hur gör man med momsen då? Och hur får man använda material som man skaffat utan kvitto, vill säga om man fått det gratis eller köpt utan kvitto? Något spec som gäller vid bokföringen?
|
Du måste bokföra tullen, momsen som vanligt
|
Citat:
Vet du vad som gäller utan kvitto som jag skrev ovan? |
Kvitto eller faktura måste du ha... copema.se kan du läsa mer
|
Citat:
Tänkte med materail som man redan har etc. innan man startat sitt företag. Om det är ok att använda det i tillverkning? |
Antingen så får du värdera ditt gamla lager eller så får du baka in kostnaden för tyget i arbetskostnaden.
Jag importerar material från UK, vissa firmor låter en handla momsfritt om man har F-skatt, andra gör det inte. Det är svårt att få tillbaka moms om du handlar från utländska företag som inte låter dig få det momsfritt, du skall nämligen begära tillbaka momsen från det landets skattekontor. Krångligt värre. De gånger jag råkat ut för det problemet har jag bara "svalt" den momskostnaden för jag är lite för lat för att deala med andra länders skattekontor... /L |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:21. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.