Tidiga julklappar
Sitter o syr på "julklappar".Har inhandlat kökshandukar och tänker brodera på dom.Jag har en janome 300e och har använt mig av maskinens egna fonter.Har dock stött på problem med trådspänningen,hur jag än gör kommer undertråden upp.Det är inte snyggt,men undrar nu,finns det några tips.Har använt janomes egen tråd,ganska normalt underlägg.Handuken är otvättad o ganska kraftig.Har använt script-små bokstäver. Tänkte skriva ut favoritrecept på handukarna,men vad göra? Skall jag använda annan textstil eller??Råd mottages tacksamt. /Lottisen
|
Vad för tjocklek på undertråden har du använt?
Jag har hört att Janome 300E har svårt för tunna undertrådar vilket jag upplevt också. När jag använde 120 tråd så blev det inte snyggt. Kommer inte ihåg just nu vad jag brukar använda, tror det är 40 eller 60 och det går bra. Proffsen brukar säga att man ska undvika att röra trådspänningen på undertråden eftersom den är svår att få tillbaka till ursprungsläget. För utom trådtjocklek på undertråden så kan du även ändra på övertrådsspänningen. Prova att sänka spänningen, normalt brukar den vara runt 3 men du kan prova att sänka ända ner till 1. Hoppas detta var till någon hjälp. |
Jag har också 300e, haft den snart i två. Den minsta storleken av Script blir sällan bra för mig. Inte ens med Janomes över- och undertråd som maskinen är optimerad för. Tyvärr men jag har lärt mig att leva med det. Maskinen har många andra fördelar som väger upp problemet.
Annika |
Hej Lotta
Använd din Customizer istället och fonterna som finns under Easy edit, kör just nu ett test med minsta fonten där, undertråd rayon 120 vanligt enkelt underlägg och det går hur bra som helst.Hör av dig om du behöver support. /Agneta |
Julklappar
Tack för ditt snabba svar,Jag har sänkt trådspänningen till 1,men...Skall se om jag har ngn.tjockare undertråd och prova med den./Lottisen
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:33. |