Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Val av symaskin? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=23475)

sailortom 2011-01-20 08:08

Val av symaskin?

Hej jag ska köpa en ny symaskin till min sambo som fyller år jag har inte en anning om detta men det får väll kosta upp till 2500 kanske 3000, hon ska sy enklare grejer vad jag vet som laga kläder och sy gardiner typ. Tacksam för tips på maskiner och vart man kan beställa på nätet

MVH thomas

Sykatten 2011-01-20 08:30

För de pengarna skulle jag nog köpa en Husqvarna Viking Emerald 116 eller en Pfaff Hobby 1132.

Båda finns i bl.a Symaskinswebbshoppen.se.

bila 2011-01-20 13:24

Jag har en brother MS-4, den har 40 olika sömmar, därav flera olika enstegsknapphål (Enstegs knapphål innebär att man väljer hur knapphålet ska se ut och sedan sätter man knappen i foten och trycker på gasen och symaskinen syr knapphålet av sig själv, man kan sy hur många exakt likadana knapp som helst).
Symaskinen väger bra 4 kg. Har de vanligaste nyttosömmarna + några mönstersömmar.
Den är lätt att sy på. Och lätt att ta med sig och sy där man vill.
Den kostar runt 2500 kr.

bila 2011-01-20 17:02

Det är svårt att köpa symaskin till andra. Det är lite som att köpa bil, det finns många bra bilar, men det är viktigt att personkemi och vad man ska ha bilen till passar ihop med det man väljer.

Det finns jättemånga bra symaskiner. Undvik dom allra billigaste. I den prisklassen du har tänkt, börjar symaskinerna bli bra. Frågar du 10 olika personer får du troligtvis tips på 10 olika maskiner.

Har man hittat rätt så är symaskinen ens bästa vän och man tycker att det är roligt att sy.
Valet beror mycket hur man är som människa, vad man syr idag och vad man kan tänka sig sy i framtiden.

Jag tycker du är jättegullig som tänker ge din tjej en symaskin. Men kanske är ett "presentkort" en slant märkt till en symaskin ett bättre val. Eller lura ut henne och ta henne till en symaskinsaffär, heller helst flera, där hon själv kan välja.
Ta tid på er.

Köper du i butik, brukar utbildning ingå och man kan komma tillbaka och fråga och få hjälp.
Vissa symaskinbutiker har "byt upp dig garanti". Det innebär att man inom ett år vill ha en bättre och dyrare maskin bara behöver betala mellanskillnaden.

Visst är det bekvämt att köpa på nätet. Billigast är att köpa från england. Men då har man servisen där och det är dyrt att skicka maskinen fram och tillbaka. Sewingmachinedirect och Gur sewing machines är det många på sysidan som anlitar. Symaskinerna brukar komma inom en vecka leveras hem till dörren, fraktfritt. Tyvärr får dom inte levera Janome till norden för janome. Där finns flera tusenlappar att tjäna.

Lycka till med presenten.

avslutatmedlemskap111129 2011-01-20 17:43

Mycket kloka råd av BILA. Håller med 100% i det som sagts.
Ett presentkort är allra bäst så att hon kan välja själv.
Köpa i butik är jättebra, då kan hon provsy och få precis
den maskin som passar henne bäst.
Jättetrevligt att du vill göra det här för din flickvän!

Lycka till med denna trevliga present.

Doriz 2011-01-21 12:10

Bra present

jag tycker det är en perfekt present , jag skulle dock tycka det vore svårt att rekomendera en speciell. Köp istället ett presentkort så kan hon välja fritt och kanske lägga till lite om hon vill ha en mer avancerad maskin.

bila 2011-01-24 20:46

Det vore kul att veta hur det har gått?

dreamer_malmo 2011-01-28 14:30

Hej allesammans,

jag ska köpa ny symaskin. E det ngn som rekommenderar ngt speciellt som man kan kika in, innan man bestämmer sig för vilken som ska inhandlas!?!? Pris och märke spelar ingen roll i era rekommendationer.

bila 2011-01-28 15:31

Provsy, ta gärna med dig egna tygerprover att testa på. Köp välkända märken och inte dom allra billigaste modellerna. Kolla alla märken. Ha inte för bråttom. Kolla gärna vidare när du hittat rätt, för att testa att det verkligen håller. Besök flera butiker. Vänta med att köpa, sov på beslutet. Maskinen ska känns rätt dagen efter också.
Att köpa symaskin är inte som att köpa en brödrost.
Maskinen ska vara din allra bästa vän under flera år, det är viktigt att ni passar ihop och kan utvecklas tillsammans.

dreamer_malmo 2011-02-01 14:33

Citat:

bila skrev: (Inlägg 149712)
Provsy, ta gärna med dig egna tygerprover att testa på. Köp välkända märken och inte dom allra billigaste modellerna. Kolla alla märken. Ha inte för bråttom. Kolla gärna vidare när du hittat rätt, för att testa att det verkligen håller. Besök flera butiker. Vänta med att köpa, sov på beslutet. Maskinen ska känns rätt dagen efter också.
Maskinen ska vara din allra bästa vän under flera år, det är viktigt att ni passar ihop och kan utvecklas.

Min allra bästa vän e min käresta som jag träffade förra aret, sen kommer Barunen symaskinen jag köpte nyligen, sen kommer dock brödrosten iallafall pa lördagsmorgonen hihihihi:)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:35.