Hjälp!! Vad är del 25??
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
jag är ny här på sidan och skulle behöva hjälp av er som är duktiga. Jag tänkte återuppta min gamla hobby...men jag är visst mera ringrostig än jag trodde :-) Jag har köpt ett Burda mönster, Modell 151 Burda Style 05/2010. En klänning med puffärm (svårighetsgrad "sehr leicht", men tydligen för svår för mig :-)). Se bifogad bild...nr 27 är ficka, nr 26 är ärm. Men vad är del 25?? Det framgår inte av sömnadsbeskrivningen vad jag kan se, så det är väl något som är så självklart att det inte ens behöver sägas. Är det en del till puffärmen?? Längst upp mot axeln eller? Skulle vara så oerhört tacksam för hjälp... Hälsningar Karro |
Jag tycker den verkar ha samma form/rundnig som fickpåsen - alltså tror jag att det är fickplattan som är gjord i klänningstyget ch fastsydd på fickfodret så att man inte ser fodret så lätt.
Men å andra sidan så skulle den nog inte vara graderad då... Kanske tillhör ärmen som du sa. Har du någon plaggbild så skulle det vara lättare. |
Mönster
Den är till armen, som stöd så att inte puffen lägger sej ner.
|
Är det som en infodring som man viker in alltså?
Här är länk: http://www.burdastyle.de/schnittmust...d_85_4594.html |
Det är absolut ett stöd (som tidigare poängteras).
En axelvadd i högre skolan (i bl.a. kollektioner av Pierre Cardin kan man se dem). Oftast mycket vackert handgjorda. Riktig haute couture. Hur du gör finns med största sannolikhet med i beskrivningen med mönstret. Annars: Den är avsedd att stödja axel och puff på ett riktigt snyggt och mjukt sätt, oftast ser man dem i tunna sidentyger. Själv syr jag alltid in dem i sidenblusar. Klipp ut 2 hela delar efter mönstret i samma material som tyget (en för var axel). Fodra. Inga hårda påpressbara fodringar här, är det ett tunt sidentyg som jag ska skära till av, brukar jag använda detta som foder också. Det blir alltid snyggast. Vill du ha mer stadga - använd en kvalitet som passar ihop med ditt tyg. Efter fordring, vik den på mitten. Har du en overlock så kan du overlocka runt kanten. Det blir jättesnyggt! Har du inte det så vik in och pressa en smal kant och kantsticka sedan så nära kanten du kan. På den svängda delen kan du sedan sy 2 rader tråckelsömmar med 2-3 mm mellanrum - fördela stygnen och anpassa till axel och ärmens kulle, den bör sitta c:a 2 cm eller mer inpå kullen (beroende på hus stor puff du vill ha) i den redan isydda ärmen. Nåla den först i ärm/axelsöm så att du ser att den sitter som den ska och sy sedan fast din snygga axelvadd med t.ex. raksöm. De här axelvaddarna är guld värda, så gör gärna ett extramönster och spara. Lycka till! |
TUSEN tack för era svar!!!
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:39. |