Problem med symaskin
Jag har en brother 411, den är inte använd jätte mkt.
Problemet är att den drar av antingen undertråden eller övertråden. Jag har gjort rent den, trätt om säkert 1000 ggn, vänt både övertrådsspolen och undertråden uppåner. Men inget blir bättre, jag har bytt nål 3 ggn. Det jag ser är att den kastar runt både under och övertråden runt spolhuset, ska den göra det? Det funkar 2-3 ggn sen är undertråden inlindan i hela spolhuset. Någon som har någon ide om vad som kan va fel? Funderar på att köpa ett nytt spolhus, vart kan jag göra det? Har jätte syabstinens :'( |
Tryck in undertrådskapseln ordentligt. Lätta på lock mm så att du ser så mycket som möjligt av maskinen. Sy med symaskinen
manuellt. Vad händer? Var någonstans hakar det fast. Sticker det ut något där som det hakar upp på? Osv. |
Jag har kollat och det som händer är att nära haken som ska ta tag i övertråden och "ta runt" den tar med undertråden också och på nått sätt så fastnar undertråden runt hela grejen som snurrar runt efter 2-3 varv
|
Vrid o mata för hand. Ta samtidigt och känn efter med fingret om något sticker ut eller sitter löst.
|
Nu har jag gjort de, och jag ser inte vad som kan vara fel faktiskt, tänkte filma och visa så kanske någon kan se vad som kan vara fel..
|
Filmandet funkade inte för den syntes inte så bra.
men en fråga, ska spolhuset snurra runt eller ska den gå fram å tillbaka? |
Problemet löst, köpte mig en Huskvarna 2000 istället :)
|
Vad menar du med filmandet? Då har du nog missuppfattat mig.
Det spelar ingen roll nu. Lycka till med din Husqvarna. |
När var din brother inne på servis hos doktorn. Symaskiner behöver besöka doktorn regelbundet bli ordentligt genomgånga och justrade.
Även om dom inte används så mycket. När det är dax brukar dom bli rejält dumma. Efter ett besök hos doktorn brukar de bli som nya. |
Precis, ibland kan dumma och griniga symaskiner bara behöva få åka in på service. I synnerhet äldre symaskiner som egentligen är jättebra men är jätteledsna för att de aldrig varit inne på service ända sedan inköpet.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27. |