Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Fastnat i sömnadsbeskrivning (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=22824)

Hello 2010-11-02 12:25

Fastnat i sömnadsbeskrivning

Jag håller på att sy en tunika efter Svenska mönster nr 4-V-07. För en gångs skull tänkte jag försöka sy efter beskrivningen, för det skulle bli så snygg halsringning utan synliga sömmar.

Tunikan är avskuren under bysten och har dubbelt övre framstycke. Bakre halsringningen har en kantremsa som redan är påsydd.
Här fastnar jag:
Lägg de övre framstyckena räta mot räta. Lägg in bakstycket mellan framstyckena, nåla ihop axelsömmen noga. Sy axelsömmarna genom alla lager. (Hit har jag klarat av det, men sen...) Sedan syr du även ihop halsringningen fram.

Hur ska jag få till det??? Bakstycket ligger ju emellan framstyckena och jag kan därmed inte få framstyckena kant i kant. Jag får inte till det? Förstår ni? Det går inte att "töja undan" bakstycket och på så vis få framstyckenas halsringningskanter mot varandra. Det har jag försökt.

Delfintua 2010-11-02 13:22

Tolkar det som att du först syr axeln och sen syr dit remsan.

Hello 2010-11-02 13:30

Nä, remsan på bakstycket syr man på först av allt. Det jag inte får till är hur jag ska kunna sy ihop framstyckena räta mot räta i halsringningen när bakstycket ligger emellan.

Delfintua 2010-11-02 13:41

Förstår faktiskt inte jag heller, det är fel i beskrivningen. Såvida du inte har sprund på tunikan? har du det

gullum 2010-11-02 14:12

Har du lagt till sömsmån på bakstyckets halsringning när du klippte till? Den bör ju vara utan sömsmåner eftersom den bandkantas. Bakstyckets axel borde vara ca en cenitmer kortare när du ska sy ihop. Alltså den kanten ska ligga en centimeter innanför framstyckets kanter. Då kan du sy ihop halsringningen som det ska vara.

Hoppas att du förstår hur jag menar...

lenmargret 2010-11-02 15:02

Inte för att jag är något proffs, men, när Du lagt framstyckena räta mot räta, skall Du inte då "pilla" bakstyckets axelavslutning mellan framstyckenas axelavslutning, Jag läser det som att Du lagt hela bakstycket mellan de båda framstyckena.
Rätt eller fel??

Lottan 2010-11-02 17:12

Svenska mönster är jättehjälpsamma - ring dom och fråga.

syfantasten 2010-11-03 09:56

Om du "lyfter" framstycket och nålar det kant i kant och sen syr och vänder så får du en fin kant.

Delfintua 2010-11-03 12:25

Vad är det för mönster, har du bild?

Hello 2010-11-04 09:06

Jag har fått till det. Tack för hjälpen. Bakstycket hamnar helt och hållet emellan framstyckena. När man syr axelsömmarna är det viktigt att lägga kant i kant där ärmsömmen kommer. Då får man en bit sömsmån på framstyckena vid halsringningen. Med lite trixande gick det sen ändå att "dra upp" framstyckena ovanför bakstycket. Och resultatet blev riktigt bra. Det här var en testsyning innan jag ska ge mig på min fina silkestrikå från Vamlingbolaget och det var tur :) Flera detaljer kommer bli finare nästa gång :). Imorgon ska jag till Syfestivalen. Om de har en monter där då ska jag tipsa om att mönstrena skulle gå från bra till super om de bara hade lite bilder i sömnadsbeskrivningarana.

Och jag ringde faktiskt innan jag skrev här. Men just då kunde ingen svara och sedan hade jag löst det :)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:51.