Flytta söm
Det jag ska sy är lite svårt att förklara men tänk er pekfingret på en vante. Tyget ska vara i strechtyg och jag testar just nu med baddräktstyg.
Problemet är att jag måste få fingerspetsen (undersida och kanter) helt utan söm. Mitt första test var att ta ett tygstycke och vika det. Problemet jag får då är att det blir "hörn" längst fram. För att bli av med hörnen så rundar jag av men det slutar med att jag nästan har en söm hela vägen runt spetsen i alla fall. Jag har testat en massa trix men har kommit på att om jag klipper två delar varav den ena är lite kortare och sen strechar ut det tyget till samma storlek som den lite större tygbiten så flyttar jag sömmen till ovansidan av nageln. Det är precis det jag vill...dvs att flytta sömmen dit. Problemet är att sy på det sättet. Det är svårt att nåla och det korvar sig en hel del eftersom jag strechar ut det ena tyget. Har någon något tips på hur jag går tillväga? Finns det något annat sätt att flytta sömmen till ovansidan av fingret? Jag har testat att göra en ram att "spänna" tygbitarna i men får inte den under pressarfoten i maskinen så det gick inte heller...Kan det funka med en brodyrram? Jag är tacksam för alla former av förslag eller tillvägagångssätt. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:15. |