Kan man lägga upp en dunjacka?
Hej,
Jag är en helt ovetandes tjej som inte kan mer än vad syslöjdsläraren och mormor och farmor lärt mig när det gäller att sy :) Nu är det så att jag hittat en dunjacka jag så gärna vil ha men den skulle behövas läggas upp några centimeter, då den enligt min smak är för lång. Jag har ringt till några skräddare som sagt att de inte VILL lägga upp jackan.. Nu är min fråga; Går det att göra? Är det möjligt? Och i så fall är det någon som vet någon bra skräddare som kanske är villig att göra det, i Stockholmstrakten? Väldigt tacksam för svar! :) /Alexandra |
Jag kan hålla med de skräddare Du ringt!
Det blir dun överallt, fulla rummet och fulla maskinen med dun. Men Du skulle kunna sy en tråckel-söm ganska långt ner, "för att hålla dunen på plats! innan Du klipper och gör en ny fåll. |
Avråder starkt!!
Lyssna på Dahlia. Dun tar sig också ut ur de minsta hål, du kommer att fälla dun när du har den på! Råder dig istället att hitta en jacka med rätt längd. |
Citat:
Eftersom att jag är helt oerfaren vad det gäller allt som har med nål och tråd att göra så tror jag inte att jag vågar mig på detta själv. Men tror du att man vågar sig på att ge mormor det uppdraget eller är det bäst att försöka hitta en skräddare att lämna in jackan till? Då jackan kostar över 7000 kr så vågar jag inta ta några större risker :) |
Som sagt, jag tvivlar på att en skräddare tar på sig ett sånt här jobb!
Troligtvis måste även ett ev blixtlås flyttas upp eller bytas. Om mormor tar på sig det här, kan det bli fråga om en reparation av maskinen, dunet kryper in överallt. Använd jackan som den är, eller lämna tilbaks den och köp en i rätt längd! |
Citat:
Finns det något annat man kan göra för att "få upp" längden på jackan? Jackan i sig är ganska tunn och skulle därför kunna vara dubbelvikt nertill.. Kanske kan man sätta dit något slags kardborreband eller knappar på något vis? Eller är jag helt ute och cyklar nu? :) |
Citat:
|
Jag avråder från att överhuvudtaget klippa i den, dunet kommer att yra som en snöstorm.
Behöver inte blixtlåset flyttas, kan det inte vara många centimeter som "ska kortas". Använd något slags skärp i midjan, för att få upp den lite |
Citat:
Tack så mycket för hjälpen! |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:55. |