Hår får ni muddsömmen rätt mot bysömmen?!
När jag syr på mudden vill jag att muddsömmen ska liga lodrät med byxsömmen när jag syr mudden på barnbyxor. Men den hamnar alltid en bit ifrån och det ser inget snyggt ut.
Någon som har tips?! |
jag nålar tätt och brukar börja sy vid sömmarna då brukar det gå jättebra.
|
Jag syr ihop ben och mudd innan jag syr innerbensömmen. Sedan syr jag hela innerbensömmen på en gång. Det gör att det blir enkelt att sy, även när man har muddar som är tajta eller i små storlekar. :)
|
Citat:
Hur gör man då med magmudden mot byxsömmen?! Det är den jag inte får till:) |
Låt en liten bit av sömmen bak på byxan vara osydd och sy på mudden. Sy därefter färdigt sömmen inkl mudden. (På så sätt får du ju även möjlighet att ändra lite i vidden vid behov.)
|
Jag syr så som Jimipe beskriver när jag syr dockkläder, går inte på annat sätt då, men till barnkläder tycker jag det är finare att sy muddarna efter de andra sömmarna. Annars syns ju sömmen lite grann, och det är inte så snyggt att vika upp mudden om man skulle vilja det.Men som du skriver så kan det ibland vara svårt att få sömmarna paralellt, spec om det är tjocka sömsmåner kan det bli klumpigt och vilja åka isär. Jag tror på att nåla tätt och börja sy där sömmarna ligger.för att undvika att det glider/drar sig under tiden du drar runt mudden på friarmen.
Maria |
Sy annars en liten söm precis där sömmen möts istället för att nåla då drar sig det inte om du sedan syr med overlocken runt.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:39. |