Få bort vliselinelim??
Har lyckats klanta till det...
Strök vlieseline på plats men lite hamnade utanför. Jag tycket att jag fick bort det, men när jag sedan strök min svarta kjol så hamnade en del på den, vid linningen! Gaaah! Någon som vet hur man får bort det? Ser såå fult ut.... Tvätt fungerar inte... Läskpapper? Och vart hittar man det i så fall? |
Tål tyget bensin? Jag vet i alla fall när man vill ha väck tejprester ska man ha kemiskt ren bensin..
Men vet inte om det är samma sak egentligen.. kanske det egentligen är smält plast? |
Jag vet bara hur man undviker att det händer igen: Pressa alltid med en bit mönsterpapper över! Så håller sig järnet rent.
När vlieselinen är gammal kan man "rulla" bort limmet med gnuggning... |
Strykjärnet är det ju inga problem med. Om man klantar sig där kan man använda strykjärnsrengöringsstiftet som finns att köpa här och var...men detta är ju på kjolen så...
Kemiskt bensin...kan man ha det på svart bomull? Har verkligen försökt gnugga bort det men det sitter som berget.... |
Testa på en tygbit kanske?
|
Vi fick lära oss i skolan att om tyget tål vatten så tål det även kemiskt ren bensin, men för säkerhets skull skulle jag nog testa på en tygbit först.
|
Ok, då är det ju bra att jag inte är helt ute och cyklar när jag föreslog kemiskt ren bensin.
|
ok. Återkommer när jag hunnit prova (och fått tag i kemiskt ren bensin...)
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:40. |