Alldeles för stort mönster
Hej!
Jag har sytt en klänning efter mönster (Burda) och efter många om och men blev den till sist klar. Men när jag provade den var det inte en klänning utan ett tält (dum som jag var provsydde jag inte innan). Jag fick helt enkelt sy in c:a 4 cm på varje sidsöm (dvs totalt 16 cm krympning av bredden) hela vägen uppifrån och ner. Detta trots att jag hade mätt mig och valt rätt storlek. Storleken motsvarar även min normala klädstorlek. Jag undrar om det är fler som varit med om liknande saker? Och vad beror det på? |
Hur var det med sömsmånen på Ditt mönster? Var den inräknad i mönstret?
Ibland tänker man inte på att om man lägger till 1 vm i var sida /mönsterdel, blir det ganska många cm extra. |
Hej, så synd med din klänning, men jag har precis samma erfarenheter från Burdas tidningsmönster. Detta har varit uppe till diskussion tidigare, du kan nog hitta tråden om du söker här på sysidan.
Burda tycks räkna med en enorm rörelsevidd, men deras enskilda mönster som man köper per styck passar oftast mycket bättre med ens vanliga storlek. Men annars är det rätt bra om man mäter alla mönsterdelarna innan man klipper ut dem. Då får man ju ett hum om hur plagget kommer passa ens egna mått. |
Som jag förstod det så skulle man lägga till 1.5 cm sömsmån (utom runt halsen där det var 1 cm), men jag skulle kunna ha missuppfattat och att det eg stod att det VAR tillagt. Men jag tror inte det.
Och nu har jag lärt mig, och syr upp ett provplagg innan jag klipper i det dyra tyget... så nog lär man sig av sina misstag i alla fall :-) Tack för era svar! |
Men å andra sidan, var glad att den var för stor och inte för liten. Inte lika synd på tyget då. :)
|
Ja, det hade varit RIKTIGT surt! Min blev ju bra till slut i alla fall.
|
Jag har haft en disk. tidigare om burdas stora mösnter. De kräver en del anpassning och när man går efter måtten de anger ti tabellen så tror jag att de är ganska generösa med rörelsemått. Plus att jag lägger aldrig till mer än 1 cm i sömsmån till ett burdamönster. Men kolla på den tidigare diskussionen och lycka till!
Lova |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:18. |