Göra eget textiltryck?!
Har köpt färg och skumgummistämpel på Panduro. Jag får inte färgen att bli helt täckt på trycket, jag provar flera och många ggr. Vad gör jag för handhavande fel?
Man får ju liksom bara ett försök på sig. Färgen liksom lyser igenom lite grann på vissa ställen. Hjälp tack |
Vad trycker du på för material? Vissa tyger är svårare att få färgen att fästa på än andra. Bomull är nog bäst och tjockare joggingtyger kan vara lite svårare.
|
Alltså, jag vet inte säkert hur du menar, men jag har också köpt färger, stämplar och svamp från panduro. Får också ett resultat som är lite "suddigt"; trycket blir inte heltäckande.
Jag har nog bara tagit för givet att det är så det blir; ett lite suddigare tryck; att det ska se ut så.... Om man kladdar på mer färg på stämpeln så flyter det ju bara ut och blir fult i konturerna istället. I mitt album hittar du foto på en tröja där jag tryckt med en grodstämpel - jag gjorde trycket ovanpå ett misslyckat "stryka-på-motiv" och för att täcka det ursprungliga helt så kladdade jag på lite extra färg efter jag tryckt med stämpeln. Dock är jag inte helnöjd; trycket blev lite "kladdigt" där det är tjockare med färg. Ska försöka lägga upp nya bilder ikväll på en pyjamas jag också tryckt på med stämpel och textilfärg. Även den är lite "suddig". Jag tycker dock det är helt okej med den typen av tryck; många köpta tröjor har ju den där "suddiga" stilen! |
Fint textiltryck
Det är inte helt lätt trycka med skumgummistämplar. Man får öva en hel del.Vilket tyg man använder och färg spelar stor roll. Ibland fungerar inget och andra gånger är det hur enkelt som helst.Efter en hel del eget testande har jag kommit fram till ett sätt som fungerar för mig.
På ett fat lägger jag en tunn bit skumgummi,typ diskunderlägg. På skumgummit häller jag lite färg. Med en liten roller tar jag upp färgen som jag sedan rollar på stämpeln. Detta för att det ska bli ett jämt lagom tjockt lager färg. Det blir ändå ofta för mycket färg i hålen eller på kanterna som kan ge mörkare färg på trycket. Detta tar jag bort med en liten pensel. Det är lite pyssligt men det är ju pyssel det handlar om. fat tunt skumgummi liten roller liten pensel Sanna Karlsson |
Nu finns bilder ute i mitt album på det tryck jag gjort på en pyjamas.
|
Citat:
|
Citat:
Om man kollar in: http://alskadehjartegryn.blogspot.co...AMNM%C3%96SSOR så har hon mycket heltäckande färg. De är så fina:) Får mejla henne igen och hoppas på svar Tack för ditt svar! |
Citat:
Använder du också Panduros färg? |
Citat:
Och då vill jag såklart se DIN Hemsida också!! |
Citat:
|
Citat:
Sanna Karlssson |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:04. |