Husqvarna Automatic
Sitter här med min älskade husqvarna automatic, men den har börjat låta så förbannat mycke när jag syr. Misstänker att det kanske ska vara så att den behöver smörjas upp, men jag har tappat bort manualen, så jag vet inte hur man gör! finns det någon som kan hjälpa mig?
|
Om du går inte på i detta forum under fliken
husqvarna 2000, elenoreb , sidan 3, tror jag. Där ser du ett smörjningsschema för den symaskinen. Hittar du ungefär motsvarande hål på din maskin så kan du smörja en droppe på varje ställe. Och även en droppe nertill inne i griparen. OBS. bara en droppe på varje ställe. Ett annat alternativ är att du går in under fliken recensioner och tittar efter uppe till höger hur många som äger en likadan symaskin o sedan går du in i deras profel och skickar ett mail och frågar om hjälp. Det är inte alla som är ute så ofta. |
Värd att köpa?
Sitter och funderar på att skaffa en Husqvarna automatic (och kidnappar den här tråden eftersom den har en så bra titel).
Ni som har denna maskin:
Tänker du på någon annan maskin när du läser mina frågor så tipsa gärna om den också. |
Jag tänker på Bernina symaskiner. Äldre begagnade. De jag har
erfarenhet av är modellerna 830, 930, 1130, 1230. De har även overlock/trikåsömmar. Fr o m modell 930 och uppåt har de alla de moderna overlocksömmarna. 830 = 70-tal, 930 = ~80. Helt suve- räna maskiner. Då är din önskelista uppfylld. Vad jag vet har inte Husqvarna Autmatic overlock/trikåsömmar. Trikåsöm bör alla maskiner ha, du kanske inte har någon an- vändning av dem nu, men troligtvis kommer du att ha det i fram- tiden. |
Intressant. Det låter ju kanon att man kan få bra stretchsömmar också. Har snabbt kollat lite på blocket och de modellerna finns inte ute just nu.
Jag har ingen erfarenhet av Bernina alls (bortsett overlockmaskiner), har alltid haft Husqvarna både hemma, i skolan och sedan elva år tillbaka en HQ Daisy 335. Som kanske framgår är det just kvaliteten på sömmarna som är min främsta invändning mot min innevarande maskin. Servade den för ett år sedan men den är vad den är. Det är väl bara att inse att man kan växa ur en maskin. Jag skulle helt enkelt vilja ha en lite proffsigare finish framförallt när jag syr kläder. Tyvärr har jag dock inte plats att köpa någon industrimaskin eller dylikt Det skall ju också sägas att jag inte har möjlighet att köpa någon sprillans elektronisk maskin för 7-8000+. Är också fundersam över hur starka de elektroniska maskinerna eg. är Ser en äldre mekanisk maskin som ett alternativ att få det jag vill ha. Låter det vettigt? |
En begagnad äldre maskin tycker jag låter som ett mycket bra alternativ. Och Bernina speciellt de med CB Hook, dvs vertikalt oscillerande gripare, anses av många att sy mycket fint. "Nothing sews like a Bernina" var väl en slogan de använde. De Berninamodeller som räknades upp i ett tidigare inlägg har alla CB Hook. De äldsta har 4 mm maximal stygnbredd, medan de lite nyare har 5,5 mm (tror det är från 1030).
De flesta av dina punkter tror jag uppfylls av de Bernina modeller som räknats up ovan. Men de är inte lika starka/snabba som maskiner för industriell använding. Och priserna är varierande. Bernina 1130 och 1230 är datoriserade medan de andra är mekaniska. En annan mekaniska modell är 1030. Modellerna som slutar på 30 är toppmodeller, sedan finns det varianter på dessa som inte har riktigt lika många funktioner/olika sömmar, men bygger på samma grund. På Blocket finns följande Bernina i 800-serien. http://www.blocket.se/stockholm/Bord....htm?ca=11&w=3 Och på Tradera finns en 930: http://www.tradera.com/fin-pernina-s...0953_146560789 Men ett bättre alternativ kan vara att köpa en begagnad symaskin i en lokal symaskinsaffär som reparerar märket och som lämnar garanti så att man slipper överraskningar som ett privatköp kan innebära. Manualer för många äldre Berninamodeller, bl.a. 830 och 930, finns att ladda hem gratis: http://www.alikati.com/Bernina_Instr...nual/index.htm |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:38. |