eget märke
kan man sy fast ett märke på ett påhittat namn som man ej äger som varumärke . Jag har inte för avsikt att sälja kläderna utan bara för att markera att det är mitt eget.
eller ska man ansöka om varumärkesregistrereing om man utifall vill börja sälja . |
Självklart kan du det! Jag syr under ett namn som inte är varumärktregistrerat. Har dock ansökt om registrering men tyvärr verkar det inte gå igenom....visade sig en annan hade ett liknande namn o måste skriva till henne för att få hennes godkännande för att lättare få igenom mitt namn. Har skrivit en gång men inget svar, ska precis skicka iväg igen ett brev (tycker man kan svara då jag skickar med porto och allting). Håll tummarna!
|
Jag vet att kan beställa men jag vet inte varifrån kan jag få varumärke.Jag har sytt några mjukisar till mina vänners barnen och jag ville sy ihop med mitt namn så dom skulle veta att dom var från mig men jag haft inte mitt...
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig och visst att man kan sälja varor med eget namn utan registrering för det gör många ju men det beror på vart och vem till man säljer... |
Patent & registreringsverket....har för mig det kostar minst 1.300 kronor, gäller 10 år.
|
Det är klart att man kan märka nåt med något man hittat på. Men man kan bli "stulen" på det namnet.
|
Du får använda ett märke som inte är registrerat, och kanske även om det är registrerat, det beror på om den som registrerat känner till att du använder det/bryr sig.
Låt säga att ditt varumärke betyder något speciellt för dig. Och sen registrerar någon annan det - och du får inte använda det. Så resonerade jag när jag registrerade mitt. Du kan registrera firmanamn också, om du startar företag och anmäler det hos Bolagsverket är firmanamnet skyddat under viss tid, i vissa län, beroende på typ av företag. |
Ett knep när det gäller eget märke och man inte har råd med PRV när man startar är att se till att regga sitt namn på alla de större mailtjänsterna,bloggservar och så många domännamn man har råd med.
På det viset försvårar man för någon annan som också vill använda ens märke... /L |
Ja, så sant! Man drar nog sig för att ge namn på något där "allt" är upptaget online redan.
Jag funderade på att regga namnet, men sedan min sambo berättat att de sagt nej till hans företags namn och 3000 kr försvunnit i sjön. Tyvärr är de väldigt hårda med att godkänna namn! Om det är något HELT påhittat så går det nog bra. Men om det redan betyder någonting på svenska eller engelska så godkänns det inte. T.ex. om du vill regga "prickig korv" så går det nog inte så bra för det är beskrivande på något befintligt. Men det går nog an att regga typ "prilikojs". Problemet är att de inte säger till innan, man betalar och sedan får man veta om det gått eller inte. |
Precis!! Man kan ha riktig otur...och det gäller inte bara att man har samma namn utan man kan ha liknande namn! Jag försöker regga mitt namn men det finns redan en som har ett liknande, så det återstår att se om det går igenom eller ej...
|
Namn på saker man gjort...
Jag har skaffat mig band med skriften: Made by +mitt namn.
De syr jag fast på de saker jag syr eller stickar. Det är för mig än så länge en hobby. |
Citat:
|
Citat:
www.knapp-carlsson.com |
"Problemet är att de inte säger till innan, man betalar och sedan får man veta om det gått eller inte." från ichigo
Det är ju helt sjukt att förlora pengar om man har otur:eek: Bäst att kolla genom google först och man får hoppas att detta nanm som man vill ha finns inte och om goole kan hjälpa...:D (tror jag ) |
Ja, men även om ett namn inte finns så kan det underkännas pga likheter till namn eller är typ ord från språket.. hmm.
Min sambos företag Secure Networks underkändes trots att det var "ledigt". Pga att det är "ord", säkra nätverk. Säger det som exempel. |
Precis som Ichigo säger...även om ditt namn inte finns så kan det finnas ett namn som är liknande redan. Det är svårt att veta! Man kan tro man har något eget men så är det inte sedan....jag har problem med detta just nu...därför måste jag ringa (har redan skrivit 2 ggr) till personen som har ett liknande namn som jag har försökt att registrera. Om hon ger mig tillåtelse så kan det vara lättare för mig att få mitt namn igenom...tyvärr så känns det inte så positivt....suck...
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36. |