Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Någon som har ett babyskydd - behöver mått!! (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=20947)

koocachoo 2010-03-17 14:28

Någon som har ett babyskydd - behöver mått!!

Jag ska sy till ett babyskydd (första bilstolen) men skulle behöva lite mått....dessa mått:

Rygglängd:
benlängd (från ryggen fram till där fötterna är)
säkerhetsbältets hålrum (3 olika höjder)
samt där man sätter fast säkerhetsbältet mellan benen

jo...längd mellan bältena i mitten

....tror inte jag glömt något....har inget babyskydd själv utan bara nästa bilstol så det blir lite galet o mäta på den....

Tusen tack!!

Lotta.E 2010-03-17 14:37

Måtten är nog dessvärre olika beroende på vad det är för sort!
Ledsen, vill inte göra dej besviken...
;)

koocachoo 2010-03-17 14:54

Hmmm....så långt tänkte inte jag....suck...

Men....om några vill mäta o tala om vad det var för stol så skulle jag bli superglad så kan jag fundera mera utefter det!

ankan 2010-03-17 15:14

Jag har hört att man inte skall sy eget överdrag till babyskydd men minns inte varför.

Kan det ha varit brandsäkerhet?

Skall försöka ta reda på fakta och återkomma.

ankan 2010-03-17 15:22

http://www.1klass.se/braattveta/index.asp?sida=barnibil

Se ganska långt ner på sidan under "Tillbehör till bilen"

Det handlar om flamsäkerhet.

koocachoo 2010-03-17 16:44

Jag hade tänkt en filt i fleece som man har i och kan vira om barnet i....visste inte om flamsäkerhet...det är inte själva överdraget jag ska göra om, men det kanske menas med samma sak?
Läser om det som finns att köpa till, åkpåse och fleecefilt. Självklart vill jag inte göra något som blir fel i slutändan,

ankan 2010-03-17 17:52

Hör med NTF, de måste veta.

koocachoo 2010-03-17 18:20

Nä men är det så, så får jag nog glömma det jag tänkte...vill inte nåt ska vara någon fara för något barn

JohannaSoreke 2010-03-17 19:56

Jag såg en gång åkpåse/overall till små knyten med hål igenom lagom för att få igenom bältet som sitter vid grenen. Det är kanske det du är ute efter egentligen?!

nano86 2010-03-17 20:12

Ën filt som man har utöver babyskyddets/stolens egna klädsel har jag haft till vår dotter.

Det blir ju samma sak som kläder och ytterkläder eller? Appropå flamsäkerhet.

koocachoo 2010-03-17 20:33

Citat:

JohannaSoreke skrev: (Inlägg 135127)
Jag såg en gång åkpåse/overall till små knyten med hål igenom lagom för att få igenom bältet som sitter vid grenen. Det är kanske det du är ute efter egentligen?!

Nja...inte riktigt, men en filt som man har i bilstolen med hål för bältet, sen om man behöver stoppa om barnet så har man tyget runt som man bara lägger över....om någon föstår mig. Köpte en sådan till min tös när hon var liten, tyvärr hann jag inte använda den då hon redan hade blivit lite förstor för den, sen sålde jag den så har inte kvar att kika på. Den var gjord i något mjukt material + trikå.

koocachoo 2010-03-17 20:34

Citat:

nano86 skrev: (Inlägg 135130)
Ën filt som man har utöver babyskyddets/stolens egna klädsel har jag haft till vår dotter.

Det blir ju samma sak som kläder och ytterkläder eller? Appropå flamsäkerhet.

Ja...jag funderar oxå på det där...man har ju på barnen ytterkläder i bilstolen, då ska man väl kunna ha en filt under (som jag precis beskrev)...materialen är ju detsamma (fleecefilt - fleeceoverall)

nano86 2010-03-17 21:24

Citat:

koocachoo skrev: (Inlägg 135131)
Nja...inte riktigt, men en filt som man har i bilstolen med hål för bältet, sen om man behöver stoppa om barnet så har man tyget runt som man bara lägger över....om någon föstår mig. Köpte en sådan till min tös när hon var liten, tyvärr hann jag inte använda den då hon redan hade blivit lite förstor för den, sen sålde jag den så har inte kvar att kika på. Den var gjord i något mjukt material + trikå.

En sån filt fick jag min mammas vänninna som är sömmerska. Har kvar den men kan tyvärr inte ta kort för jag har ingen kamera :-/

Iaf så tror jag att det går bra att göra. Filt på barn i bil har ju så gott som alla.

Alexine 2010-03-17 21:32

Citat:

koocachoo skrev: (Inlägg 135132)
Ja...jag funderar oxå på det där...man har ju på barnen ytterkläder i bilstolen, då ska man väl kunna ha en filt under (som jag precis beskrev)...materialen är ju detsamma (fleecefilt - fleeceoverall)

Det är riktigt att barnens kläder inte är flamskyddade (men tänk på att man inte skall ha på barnen ytterkläder i bilstolen eftersom bältet då inte går att spänna ordentligt). Jag tror att faran med att sy egna överdrag eller liknande till bilbarnstolen är att de ju liksom går över kanten och lite på baksidan av stolen. En brand som då är på baksidan av stolen sprider sig fort till framsidan av stolen om inte klädseln är av ett flamskyddat material.
Skall man satsa på något är det ju någon form av filt/överdrag utanpå allt som man kan lägga över barnet när man bär det i babyskyddet från huset ut till bilen :-)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:23.