Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Overlock / Coverlock (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bernina 800dl eller Elna 654 (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=20925)

Sockerbollen 2010-03-15 15:48

Bernina 800dl eller Elna 654

Har bestämt mig för att köpa en overlock (har aldrig haft någon) och väljer mellan ovanstående. Det skiljer ca.500 kronor i pris, Berninan är dyrare. Är det någon av alla er overlockägare därute som har någon åsikt i frågan?

EmmaThePemma 2010-03-15 18:02

Hej,

jag har den enklare Berninan (700D) vilken är i princip samma maskin (men med bökigare reglage och bökigare trädning). Det är en bra maskin som gör fina sömmar men ger dock lite missade stygn när man overlockar tvärs över andra sömmar. Reglaget för pressarfotstryck är steglöst utan markeringar, vilket gör det jättesvårt att se hur hårt tryck man ska ha på pressarfoten, vilket tryck man brukar ha, reglera extra tryck över sömmar osv. Det är den maskinens stora nackdel, och förmodligen en stor orsak till dessa missade stygn (sbm - skit bakom maskinen :D ).

Eftersom jag inte vet något om Elnan, kan jag inte ge en jämförelse. Gå in på http://sewing.patternreview.com/SewingMachine/ och kolla, där kanske det finns en recension på den maskinen.

/Emma

Jimipe 2010-03-15 19:02

Jag har 800DL och är helt supernöjd med den. Lätträdd (bara man gör det i rätt ordning, lätt nybörjarfel...), syr bra verkligen i alla tyger, har ett antal olika sömalternativ och syr fint och prydligt. Jag har visserligen bara haft den i ett halvår, och jag har aldrig ens provat Elnan, men, den jag har är jag nöjd med i alla fall, även om det kanske inte är så mycket värt just här och nu. :)

Gumpan58 2010-03-15 19:45

Jag har en Bernina 1100DA och känner inte alls igen något av vad som skrivs om Bernina 700D.

Du provsyr först i tyget. Därefter ställer du in pressarfotstrycket om det mot
förmodan skulle behövas. Har endast gjort det en gång och det var på en brudklänning som hade krinklat (skrövligt) tyg. Om reglaget för pressarfots trycket saknas. Gör egna markeringar på ratten och (t ex 3) och en på maskinen
Då har du något att utgå ifrån.

När du korsar andra sömmar när du syr så kan det ibland bara nödvändigt att lyfta
upp pressarfoten så att maskinen kan ta sig över smidigt. T ex när jag har sytt
dubbla overlocksömmar i jeans och skall sy över dem. Men maskinen tar och syr
igenom allt. Det är lång ifrån vad många andra maskiner klarar. Har läst här spå sidan att en del maskiner inte fixar att sy över vanliga overlocksömmar.

Alla Berninor är lättare att trä än övriga overlock maskiner (undantaget de som inte träs manuellt).

Bernina har bra maskiner. Det finns 10st som har Bernina 800 DL. Gå in på recensioner (sidan2) längst upp till höger i en rosa ruta står det 10 ägare
klicka på 10 ägare får du fram vilka det är och skriv sedan till några av dem och
be om råd (via deras medlemssida). Ta gärna av dem som inte skrivit recension för deras åsikter vet du redan. Bernina är bra.

Sockerbollen 2010-03-16 07:28

Tack för era svar! Länken var till hjälp då jag hittade en recension för Elnan där. Fortfarande svårt, men just nu lutar det åt en Bernina.Tror jag...att det ska vara så svårt! Elnan fanns nämligen på SMD och där kostar den 4000 kronor, så det är två tusen mindre! Ganska mycket pengar! Nej, det blir nog en Elna. Återkommer när jag bestämt mig! Men tack för er hjälp i alla fall!

Sockerbollen 2010-03-17 14:16

Det blev Berninan och idag skickades den så jag hoppas den kommer innan helgen! Det ska bli så KUL!

Gumpan58 2010-03-18 09:41

För mig låter det som ett klokt val. Den är dyrare men
du har också en annan prestanda i maskinen. Den är stark
och bra. Har du maskinen i 10 år så är det en merkostnad
på 400 kr per år eller 33 kr/år och då kan du sälja den
och få ett par tusen för den.

Det är svårt att få tag i begnade Bernina för det är så
få som byter in dem. I butik så får du 2 års garanti på
en symaskin som 30-40 år gammal. T ex Bernina 830.
Det har jag själv sett och fått när jag letat och jagat efter mina begagnade maskiner.

Berätta gärna när du har fått din maskin hur det går.

Mimmi71 2010-03-18 14:51

Grattis!

Jag är lite avis för jag vill också ha en ny Bernina OL. Har idag en gammal Bernina Bernette 004D som faktiskt fortfarande fungerar klockrent. När det blir en ny så blir det definitivt en Bernina.

CandyBell 2010-06-19 17:08

Citat:

Sockerbollen skrev: (Inlägg 135110)
Det blev Berninan och idag skickades den så jag hoppas den kommer innan helgen! Det ska bli så KUL!

Hej vart beställde du berninan ifrån?
:)

Sockerbollen 2010-06-29 20:06

Skövde symaskiner.

CandyBell 2010-06-29 21:21

Citat:

Sockerbollen skrev: (Inlägg 139864)
Skövde symaskiner.

Ah okej, nu har jag beställt maskinen,ser fram i mot att den ska komma:D
Tycker du maskinen funkar bra å så?

Annamors 2010-06-30 16:40

Grattis till maskinen!
Har själv en 800 DL och är supernöjd.

Nefertari 2010-06-30 17:00

Grattis!

Men jag förstår inte varför så många är anti till Elna? De har också bra prestanda, äger själv 2 st: en coverlock 745 och en enklare vanlig symaskin. Hade tidigare en vanlig symaskin från Bernina och den var också jättebra, men blev för enkel för mina behov,dock.
Mina Elnor, plus min mammas som är sedan 60-talet, fungerar jättebra. Min mammas maskin hoppas jag att jag kan få ärva, trots att jag redan har en vanlig symaskin då, en gång..den är kanon...!

Av någon anledning har Elna halkat efter, tror att det beror på att när Janome köpte upp dem så "ser de till" att de inte utvecklas på samma sätt, varför gynna en "konkurrent" liksom? Enklare att likarta janome och elna och sedan ta bort ett märke, gissa vilket?

Lite OT, men jag ville bara ha sagt att Elnas maskiner absolut är bra också!

Gumpan58 2010-07-01 21:39

Genomgående är gamla mekaniska maskiner mycket bra.
Annars skulle di inte finnas kvar och fungera i den
utstreckning som de gör.

Nya maskiner har inte samma hållbarhet. Det finns inget
intresse att tillverka maskiner med så hög hållbarhet.
Hela systemet bygger på att allt ska gå sönder o vi
ska köpa nya.

Nefertari 2010-07-02 09:00

Absolut! De äldre maskinerna håller en kvalitet som är helt outstanding!!

Önskar att de kunde tillverka med lite högre kvalitet iaf.
Naturligtvis vill de att vi ska köpa nytt, fast om man köper en overlock för säg 10 000 så är det ju inget man vill behöva byta efter 5 år! Kylskåp, torktumlare, tvättmaskiner kostar inte ens så mycket och vi förväntar oss gärna att de håller minst 8-10 år...så det är konstigt att en kapitalvara som en symaskin då inte faller under den förväntningen, egentligen.

Tror ju vi konsumenter gärna vill ha det så, men varför branschen inte hänger på våra önskemål är ju intressant i sig. Tvättmaskin säljs det nya ändå, hela tiden, och den branschen håller sig levande. Betyder det att symaskinstillverkarna skulle gå i kåkå om de tillverkade mer rejäla maskiner som håller högre kvalitet? De tjänar ju ändå bra på tillbehören som det är idag så?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:05.