Köpenhamn centrum, behöver tips på var och vad jag köpa för något inom sömnad.
Köpenhamn centrum, behöver tips på var och vad jag köpa för något inom sömnad.
Alla tips mottages tacksamt. :) |
Det finns bl.a en kedja som heter stof 2000 som har många och billiga tyger och sömnadstillbehör.
Vid norreport station har de två affärer som ligger brevid varandra. Enklast är att ta metron till norreport, när du kommer upp från stationen följer du gata till vänster, tar bara ett par minuter till du kommer fram. Det finns flera andra, ämnet har varit uppe flera gånger tidigare så sök i forumet på köpenhamn så hittar du fler Stof 2000 hemsida www.stof2000.dk ha en trevlig dag i köpenhamn |
Tack snälla!
Jag lite speciella behov eftersom jag tar mig fram med min elrullstol och jag kan inte åka buss, Metro el dyl. Förlåt att jag glömde berätta det. Så jag måste nog få be om att få väcka frågan ånyo eftersom det handlar om möjlig väg för mig att ta mig fram. Hoppas att det är ok med alla. |
Har du kollat att det inte finns hissar för metron? Den är ju relativt nybyggd ändå, så, sannolikheten borde ju ändå finnas. Jag vet att Berlins tunnelbana fungerade utmärkt att ta sig om bord på för min lillasyster (rullstolsbunden), vilket jag absolut inte förväntade mig. Du har säkert koll på det, men, ifall du inte har det, ge inte riktigt upp än. Det blir faktiskt lättare att ta sig runt med kollektivtrafik. :)
|
Gumpan - gå in på www.m.dk Där kan du läsa om metron och där stod en del om handikappsanpassningen.
|
Jag shoppar ganska mycket i Köpenhamn, men när jag tänker efter så är nog de flesta affärer i källare, undantaget är den fina tygaffären på Rosengården, jag tror gatan heter så, är en tvärgata till fiolstraede.
förvänta dig inga fyndpriser, det är en affär med hög kvalitet på tygerna, mycket ull och siden men säljer även hilco och liberty |
City sycenter heter affären
|
Köpenhamn Centrum är ju "vägg i vägg" med Svågertorp och Stoff och Stil!! Rymlig affär som liknar himmelriket..... :D
I närheten av City ligger Fisketorvet som är en galleria. Har inte googlat på det ännu så jag vet inte om där finns någon tygaffär. Samma sak med Fields ute vid flygplatsen, det är f.ö. norra Europas största shoppingcenter. Metron stannar där. LYCKA TILL! |
WOW!! Tusen tack snälla ni för information, jag tar tacksamt emot
allt jag kan få lös.;) För mig är det också ett problem avståndet mellan perrongen och tåget. Det kan funka där jag kliver på men inte där jag ska kliva av. Elrullen är så tung bara den väger 135 kg. Jag har inte åkt Metron i Köpenhamn men det är superbra om det funkar. Jag prioriterar kvalitet före priset. Ett bra fall i ett tyg är viktigt för mig. Tack snälla och jag tar tacksamt emot allt även hur det är med framkomlighet för handikappade. |
Som sagt så har jag ingen koll alls på Köpenhamn, och syrrans rullstol är ju ändock manuell, men, många gånger blir man överraskad över hur mycket det faktiskt går. London är totalt värdelöst i innerstan, men ytterst finns det till och med information om höjdskillnad mellan perrong och tåg, precis som att varje buss hade en brygga ut för att kunna rulla direkt från trottoar in i bussen. Ibland blir man förvånad över den framkomlighet som faktiskt finns! Jag trodde aldrig att det skulle vara så smidigt.
Så, hittar du inget på internet, prova att mejla och fråga. Går det att ta sig runt skulle ju det bara vara enormt bra. Jag hoppas att det finns någon annan här som har koll på avstånd mellan plattform och tåg i Köpenhamn, och på hur bussar och sådant fungerar. :) Och håller tummarna för att du får det jättebra där! :) |
Hej och Tack snälla Ni för hjälpen.
Oj, vad olika erfarenheter och behov vi har. För mig funkade det fantastiskt bra i London (var på Chelsea Flower Show bl a). Vi bodde intill Paddington Station, ca min från Oxfordstreet. London tyckte vi var helt fantastiskt bra att ta sig fram i förutom Metro. Den var inte att tänka på. Jag bara vinkade till busschaffisen att jag skulle med. Han körde ut en ramp. Släppte av alla som skulle av. Gubben rullade på min manuella stol. Låste fast den (de har speciella platser för vart rullstolarna skall placeras på bussen). Betalade sedan så släppte han på övriga passagerare. Var det någon med barnvagn fick de kliva. Handikappade har förtur till bussar m m. Vi åkte runt överallt i innerstaden där vi ville. |
Jag tror du missförstod mig. Det jag pratade om var tunnelbanan. Tunnelbanan inne i centrum i London går inte alls. Utanför går det superbra, och bussarna, är precis som jag skriv jättebra, med ramper och så. Jag var nog lite otydligt. Hur som helst, ha så kul! :)
"London är totalt värdelöst i innerstan, men ytterst finns det till och med information om höjdskillnad mellan perrong och tåg, precis som att varje buss hade en brygga ut för att kunna rulla direkt från trottoar in i bussen." |
:D Ja, det gjorde jag uppenbarligen. Förlåt mig.Så knasigt det kan bli.
Ja, tack jag ska försöka ha det så bra som möjligt. Har två nötar att knäcka hur jag ska ta mig. Den ena är på Restaurang Peder Oxe. Där är det jätteroligt att äta de har så underbart system när du äter. Du tänder en lampa när du vill ha service. Du betalar bara det vin som du har druckit upp ur flaskan m m. Mycket rustik inredd restaurang med god mat. Det andra är Tage Andersens blomsterhandel där du får betala entreavgift om du inte handlar något. Helt fantastisk blomsterbutik. Ja, tack jag ska försöka ha det så bra som jag kan. Håll tummarna för att resan går bra så jag kraft kvar att roa mig. |
Hoppas att du får en skön tur. Kanske det kommit lite vår till Köpenhamn
|
Hej
metron är handikappanpassad....det finns hissar, dörrarna är breda och ingången till själva "tåget" är i höjd med "perrongen" så det blir inga problem trots rullstol. däremot är inte stof 2000 handikappanpassat...det är trappor och trångt inne i affären. skall du inte ha någon med dig som kan hjälpa till....sybehör är verkligen billiga där...likaså tygerna. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:08. |