Nålen går ner på fel ställe - pfaff
1 bifogad(e) fil(er)
Skulle snabbsy en mössa, men jag körde fast direkt 2 ggr i rad. Tredje försöket gick nålen av. När jag kollade närmare så går nålen ner på fel ställe i plåten, se bilden. Har provat flera olika nålar, så det är inte nålen.
Någon som har något tips på felsökning/åtgärd? Har en Pfaff expression 2026. |
Hej!
Skruva upp skruven som håller fast symaskinsnålen max. Byt och sätt in ny nål. Ibland kan "griparna" som håller nålen liksom fara fel och nålen kommer inte in rätt. När du öppnar dem till max så faller de på plats. Testa det först. Har nålarmen fått sig ngn smäll??.Stygnplåten verkar vara på rätt plats. Är underfotsmatningen på? På denna bild är det ingen underfotsmatning på. |
Tack för svaret, men jag hittade felet. Jag hade haft upp stygnplåten och städat, och inte fått tillbaka den i exakt rätt läge. Den gick att styra bakåt några mm. Pinsamt... :-O
Underfotsmatningen är på, men den var i nedre läget i cykeln. |
Jaha, ett s k SBS-fel med andra ord. :D:D:D
|
Citat:
Man kan förresten se det på bilden - om man tittar på stygnplåten till vänster så ligger den liiite högre där. |
Ja, titta där står den upp. Kollade bara att den var jämn i framkanten. Tänkte att du av misstag hade kommit åt knappen med undermatningen.
Ja, SBS-fel det hade jag själv nyligen. Tänkte att nu har den fått för mycket. Började sy så långa stygn, 3 cm, när den skulle sy 5 mm stygn. Höll på länge och väl, fick endast ner den till 6 mm stygn. Ända tills jag upptäckte att jag hade glömt koppla ur tråckelstygnen (syr då var sjätte stygn). Ett Skit-Bakom-Symaskin-fel. :D |
Skit bakom symaskin, ja det passar ju oss. ;) Ofta är problem just SBS! Men det är också irriterande för då kan man inte skylla på maskinen.
Haha, men ja bra att det löste sig för dig. |
:D Du är bra himla rolig du Ichigo. ;)
|
Citat:
|
:D Bra att du har humor! :D
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:44. |