Hur syr jag i strechigt jerseytyg?
Hej där!
En tanke slog mig då jag tänkt sy mig en klänning till julafton i jersey, strechigt sådant. Men vad bör jag göra eller vilken sorts tråd bör jag använda för att inte spräcka tråden när tyget töjs ut? |
Antar att du inte har en overlockmaskin utan en vanlig hederlig maskin med raksöm, sicksack m fl sömmar.
Du kan använda vanlig tråd, typ polyester Guterman. Om du har en maskin med en så kallad overlocksöm (kan kallas något annat och är egentligen ingen riktig overlocksöm) använder du den. Finns i lite olika varianter och du får kanske kolla manualen. Har du ingen sådan söm så kan du använda smal sicksack (ca 1,5 längd och 1,5 bredd) eller trestegssicksack. Den vanliga sickacken är lättare att sprätta om man syr fel än trestegssicksacken. Jag skulle använda smalsicksack till ihopsömnad och tresteg till fållning. |
är jersey det rätta tyget för en klänning, såg annorlunda bilder på tyget nu med och blev fundersam.. ?:confused:
|
Beror ju helt på vad det är för klänning du tänkt. Man kan sy klänning i oändligt många material. Det brukar stå i mönsterbeskrivningarna vad de rekomenderar. Länka gärna till en bild så kan vi säkert hjälpa dig i valet av tyg.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Jag har tänkt sy något sånt här. Har inget mönster utan ska ge mig på att göra ett eget.
|
Japp ser ut att vara jersey av något slag.
|
Tack för all hjälp & alla tips, så här blev resultatet av min julklänning!
God fortsättning. http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=62990 |
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47. |