Rispig organza
Har sytt en organza klänning som jag är jätte nöjd med. Problemet är bara att sömmen, en platt rullsöm, som jag fållat hela klänningen med lossnar. Det ser jättefint ut men tar man tag i sömmen och drar försiktigt så rispar organzan upp sig och man står med sömmen i en hand och klänningen i den andra:(
Jag vill helst inte vika och fålla eftersom det inte blir lika snyggt. Är det någon som har ett tips på vad man kan göra? Har för mig att jag hört talas om att man kan lägga med något i sömmen men vad kan det vara? |
Jag har använt fiskelina i rullfållar iland.
Fast problemet är nog att du rullar för lite tyg. Det är så "sprött" så fållen liksom glider av. Hur blir det om du rullfållar 2 gånger ovanpå varann? Eller sy någon söm på vanliga maskinen uppepå rullfållen. Det kanske blir en fin effekt. /Bibbi |
Man kan använda en produkt som heter Fray Check, det är ett tunnt lim för fransiga tyger, syns inte när det torkat, det är även perfekt för paljettyger där paljetterna är sydda med kjedjestygn från baksidan, då kan man "låsa" sömmen från baksidan här och där så att den inte löper.
|
Britt-Marie: Tack för tipsen. När jag skrev rullsöm så menade jag en speciell söm på overlocken, var kanske lite otydlig där. Tyvärr så blir rullfåll inte bra på den modell jag syr.
Ida: Det har jag hört talas om tidigare men glömt bort. Kanske är värt att prova, tack för påminelsen. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:45. |