Om fleece
Rent generellt - behöver fleecetyg nödvändigtvis fållas i kanten?
Kommer en ofållad kant att repa upp sig? Jag har ett tyg i syntetfleece, och det verkar vara stabilt i de klippta kanterna. |
Nej...fleece behöver du inte fålla
|
Citat:
|
Jag trodde inte att fleece var vävt tyg på det sättet. Utan mer tovat. Eller är det olika på olika fleece?
|
Fleece är ett stickat tyg som sedan är ruggat/tovat för att få det luddiga utseendet.
Alexine, det låter inte som fleece när du beskriver att det tappar lugg. Låter mer som ett pälstyg./Bibbi |
Jag har köpt polar fleece från stoff och stil, men jag tror du kanske köpt som Bibbi säger det långhåriga pälsliknande. Jag syr ingen kant i fleece.
|
Citat:
Det jag syftar på är detta: http://www.stoffochstil.se/Katalog/M...rticleid=24200 Det är elastiskt som fleece (jag har även köpt sk imiterad päls, denna luddar ännu mer, är relativt oelastisk och har en slät baksida) och har ca 1 cm långa hår på ena sidan och kanske 0.5 cm långa hår på andra. Har även köpt en jacka till grabben i liknande material från Didrikson och den kallades i affären för lurvfleece. Sorry för att detta blev lite OT, jag blev bara så paff när jag kom hem med vad jag i alla fall trodde var fleece och insåg att jag var tvungen att fålla den ordentligt efterson den luddade så. |
Klart att du blev förvånad.
Tror helt enkelt Stoff & Stil benämnt tyget felaktigt. Finns så många varianter av tyg. Tycker en stor fördel med fleece är att det inte rispar sig. /Bibbi |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11. |