Ny symaskin
Hej!
Jag ska få en ny symaskin och allt jag behöver göra är att bestämma mig för vilken jag vill ha. Men det finns ju så många! Jag har inte speciellt höga krav men vill att det ska finnas många sömmar... vilket de flesta symaskiner har så det hjälper inte så mycket i uteslutningsprocessen. Är det någon symaskin ni verkligen kan rekommendera? Så undrar jag också om det finns vanliga symaskiner som är kombinerade med overlock? Jag tycker själv det inte låter så troligt, men min granne påpekade något i den stilen. Finns det verkligen? Tack! |
Vilken maskin du skall välja är svårt att säga.
Jag tycker dock att du skall låta bli att välja en riktigt enkel billig maskin. Det är så tråkigt med maskiner som trilskas. En "mellanklassmaskin" som jag vet är bra och som dessutom fått bra betyg i tester är Janomes Easy Jeans. Pris: ca 5000:- Vanliga symaskiner har sömmar som kallas overlocksöm. Den sömmen syr ihop och kastar sömmarna på en gång. Det gör en overlockmaskin också men den skär också tyget samtidigt. Det blir mycket finare och proffsigare i en overlockmaskin. Sömmen syr om kanten alltså inga trista trådar i sömsmånen. /Bibbi |
Sysmaskinsval
Jag brinner för pfaff med övermatare.
Skilnaen på den och andra är att matartänderna underifrån får hjälp med en liten arm med matartänder på uppifrån. Vilket gör skillnaden att tygerna du syr i matas på på övertyg och undertyg. Har dock aldrig provat janome överhuvudtaget. Men sytt på de flesta andra märke och modeller, men skulle aldrig byta ut min pfaff med övermatare mot någon av de jag redan har provat. Om man syr i tunna "sliriga" tyger så gör övermataren att tygerna matas lika, det samma gäller om man tex qulitat ett tyg. Lycka till med din nya maskin /Marina |
maskiner
:) Janome är bra maskiner - stark motor - ska du quilta finns en "walkingfoot" som gör samma jobb som tidigare sa!
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:08. |