maxi stygn på pfaff cv
Någon som vet hur stora dessa får vara vilken fil ändelse de ska ha och hur man får in dessa i maskinen har antingen usb stick eller 4D communicator till datorn.
Såg att de ska ha ändelse spx men dessa känner inte maskinen igen. |
På rak arm kommer jag inte ihåg hur många stygn man ka ha i en brodyr men det skall till mycket stora och täta brodyrer för att nå taket.
Max storlek för en fil är 20 x 36 cm. Du kan brodera 35 x 36 cm men då krävs att du sätter ihop två filer i ett program, ramen vänder du för att brodera andra halvan. Du kan kopiera över filer i utforskaren till ditt USB-minne, du behöver inte krångla med program. Maskinen läser bla .vp3, .vip och .hus. Vp3 är bäst. Du kan i Embird, om du har det, välja precis vilka klippkoder du vill ha och ta bort dem där du vill ha hoppstygn. Vip och .hus har en tendens att hitta på lite egna saker som att sätta ett stygn i mitten och klippa det sedan hoppa till första stygnet och inte klippa där. Monica Boberg |
tänkte mer på de som finns i själva maskinen de man kan sy typ stipple oc quilta med sy ut utan båge med fot 8.
|
Har testat lite och det verkar som att första och sista stygnet skall vara på mittlinjen.
I maskinen har en del maxisömmar början och slutet i ena sidan men när man skapar själv och skickar till maskinen så fungerar det inte så. Jag har använt mig av Embird, Studio och Editor. Flyttat filerna i utforskaren till usb. Enligt Embird är maxstorleken 166,5 x 60 mm. Om det finns begränsning på antal stygn vet jag ej. Hittade ett par sidor som kanske är intressanta: http://www.angies.co.nz/as9mm.html http://www.compusewwithjan.com/pfaff...ve_vision.html Monica Boberg |
tackar för den informationen!
ska testa detta senare i dag! |
1 bifogad(e) fil(er)
Maskinen känner inte igen filerna PCD, 9MM eller SPX provat spara i dessa format men funkar ej bifogar en bild på vad jag menade för stygn.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Måste bara kolla: du går in i usb-minnet när du skall öppna filen i maskinen? Filen finns inte bland maskinens stygn eller i dina favoriter. Du måste kopiera från usb till Favoriter om du skall ha den i maskinen. Men det fungerar att bara väja den direkt i från usb.
De bifogade filerna är en slarvigt gjord maximönster och en triangel för 9mm. Sparade som .spx. Testa dem. De fungerar i min maskin. Gör de inte det i din måste det vara något annat. Jag kopierade in nallen från maskinen till datorn och direkt sparade den igen i Embird, den var centrerad, men det fungerade inte. Jag flyttade upp första och sista stygnen till linjen i mitten och då fungerarde det. Min maskin vet inte heller vad .9mm .pcd är för filer. Gör du dina filer i 4D-programmet och skickar därifrån eller är det filer du hittat på nätet? Har du fått det att fungera tidigare? Monica |
Testat och det fungerar! tackar så mycket så det enda du gjorde var att ändra start och stopp till mittlinjen hade du embird då? för det är vad jag använder digitizer editor är det mitt linjen i den valda ramen? för dessa ska väl sys utan ram? typ på quiltar? jag tog nu via usb stick och laddade in i maskinen.
ska testa göre en själv i embird få se hur det går. tack än en gång! Testat göra en egen men då säger maskinen att filformatet inte stöds! |
Det var i Embird Studio jag gjorde testfilerna.
Kan inte hitta någon konsekvens i det hela ännu. Nallen som är från maskinen måste jag flytta första och sista i alla fall lite uppåt. Men när jag gör helt eget så kan jag göra en söm i botten som det är på nallen och det fungerar. Jag har haft 100 x 100 mm ramen men det har ingen betydelse vilken ram du har, tror bara den skall vara horisontell. Placera din fil så att första stygnet ligger på mittenlinjen som är vågrät. Maskinen syr från vänster till höger så start skall vara på vänster sida. Spara filen. Att testa:
Monica |
har nu testat göra en enkel sterck figur och den fungerade faktiskt.
gjorde efter dina steg för steg ska i morgon testa mera tack så jättemycket för all hjälp!!! |
När jag var ute på nätet och letade efter någon som redan har klurat ut hur man gör egna maximönster så hittade jag gratis filer istället på http://www.skeldalehouse.com/
Gå längst ner och klicka på Pfaff Help. Skrolla längst ner, där finns en fil som heter Prodigy for 4D spx. Denna zip innehåller MASSOR av 9-mm och maxi-stygn. Men inge information om hur de skapas så det blir till att lära sig själv. Jag säger till när jag får fram något matnyttigt. Monica |
Provat lite mera i dag och det verka fungera.
Tack så jättemycket för alla tipsen! |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:08. |