Råd om matt tvätteri
hej! allihop som läser här idag!
Jag har varit stollig och asat ut vår stora matta som är en tjock luggmatta av ull. Den väger ett ton ungefär ;0) inte riktigt men tung är den och luggen är tät så de står rakt upp.. Det jag har gjort är att jag har tvättat den, Men högtryck! ren blev den men den luktar vedervärdigt. Är det någon som har något tips på vad man skulle kunna göra för att få den att lukta lika bra som den ser ut. Eller kan det vara så att den fortfarande inte är fullt torr? Att ull luktar vet vi ju alla och är den fuktig så är det inte så roligt alla gånger. Mattan är 10 år så den har varit med och både baby bajs, kräk och allt annat som kan hända med en matta! Ett dödsfall (en mus som satte livet till) Ville bara höra innan jag slänger ut den för jag har sådant där röntgen luktsinne och kan känna det i hela huset medan min granne inte känner något alls ens om hon kör näsan i mattan... (men så är hon sjukköterska och har väl avtrubbat luktsine för att kunna arbeta på en vårdcentral) Mattan var fasligt dyr när vi köpte den! SÅ man vill ju försöka rädda livet på den lite till. Har jag förstört den nu tro?:( Kan man göra något tro?:eek: |
Jag vet inte men jag gissar att den inte är torr ännu. När jag har tvättat mitt duntäcke, som också luktar hemskt i vått tillstånd, får jag köra det i torktumlaren flera gånger innan det är torrt. Det känns torrt men efter en stund börjar det att lukta. Då kör jag en stund till.. och en stund till. Till slut ÄR det torrt och luktar inte.
|
Om du har ostört plats utomhus kan du kanske på torra soliga dagar ta ut den för att soltorkas?
Men nu kom tanke på solblekning upp istället, inte lika roligt. |
Det verkar som om
den luktar allt mindre och mindre. Så det är nog så att den fortfarande är ltie fuktig... den ligger på ett välväntilerat trägolv hahahhaha inte tätt här inte i vårt gamla hus.
tack för hjälpen! |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23. |