Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Erfarenhet av Brother NV-900? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=18587)

Polgara 2009-07-26 21:57

Erfarenhet av Brother NV-900?

Hej!
Jag undrar om någon kan dela med sig av erfarenhet kring brother nv900.

Själv är jag helt nybörjare på att sy men vill lära mig och tänkte köpa en kombinerad sy och brodyrmaski.

Någon som provat?

Elena08 2009-07-27 10:24

Jag har Brother Innovis 900 och är mycket nöjd. Jag var också ute efter en kombinerad sy- och brodyrmaskin och den motsvarar helt mina förväntningar. Tidigare har jag haft Janome Easy Jeans som min dotter nu fick ärva.

Först och främst ville jag ha en bra symaskin, och det fick jag. Vad gäller broderifunktioner så är det light variant: brodyrarea är 10 x 10 cm och många tycker det är för lite. Men för mig räcker det väl. Jag har inga ambitioner att stygnsätta egna bilder t ex. Det finns oändligt många roliga stygn, sömmar, bokstäver och bilder att leka med!

Som sagt, allt beror på vad vu vill av din maskin. Men som kombinerad sy- och brodyrmaskin är Innovis 900 mycket bra.

Men tänk på att det är snarare en dator än symaskin. Så om du är nybörjare på att sy, hoppas att du har datorvana.

AnnLindahl 2009-07-27 10:38

Sen ett halvår tillbaka är jag ägare till en Husqvarna Designer Se och även jag är nybörjare men jag skulle inte rekommendera att du köper en maskin med för liten brodyryta för du växer snart ut den.

ichigo 2009-07-27 11:26

Men priset är inte lite stor skillnad. ;) Då är det billigare att gå upp inom Brother istället.

Jag har innovis 1200 och jag är nöjd med broderidelen. Men jag syr hellre på mina mekaniska gamlingar. Men det är ju en smaksak.

Polgara 2009-07-27 11:35

Ja det verkar vara den enda som ligger under 10 000.

Går det att föra in bilder från datorn som den broderar?
Jag har förstått att vissa maskiner klarar av att sy från foton, det gör inte denna?

Och klarar den att sy i skinn?

ichigo 2009-07-27 11:44

Jag vet inte vad 900 kan eller inte kan, då jag har 1200. Men med 1200 kan man föra över brodyrfiler (inte bilder alltså) antingen via USB-kabel ansluten till dator eller via kort och kortläsare som man köper separat.

Jag fick min kort&kortläsare (paket med PE-Design Lite) gratis som en del av köpet när jag köpte från SMD. Programmet var inte mycket att ha för övrigt, men kortläsaren och kortet underlättar då slipper man ha kabel mellan datorn och symaskinen.

Men som sagt, detta gäller 1200.

Foton? Vet inte om det verkligen finn symaskin som man kan stoppa in bildfiler och sy direkt? Brukar väl vara så att man köper program till (datorn alltså) som kalkerar bilder och/eller gör en stiliserad fotografisk bild med hjälp av snirkliga stygn?

Vad gäller sömnaden vet jag inte mycket pga att jag inte gillar att sy på den. Hade lite problem med hoppstygn i långa pass förresten när jag t.ex. sydde på kardborrband minns jag. Men jag gick snabbt tillbaka till mina mekaniska gamlingar då jag föredrar mekaniska symaskiner.

Polgara 2009-07-27 17:46

Ok tack för infon!
vad bra!

Vet du någon annan maskin som ligger runt 10 000?
och som klarar att sy genom skinn?

ichigo 2009-07-27 20:51

Beg 50-60-tals pfaff är jättebra och mkt låga i pris när du väl hittar dem. :) runt 500-2000 kr/st

Ida-Maria_L 2009-08-02 21:06

Jag funderar på att köpa en Brother innov-is 900, men jag har lite funderingar;
Man kan skicka in bilder från datorn via USB-kabel, men hur fungerar det? Måste kabeln sitta i mellan dator och symaskin medans den broderar eller sparar man bilden på symaskinen?
Det finns oxå inbyggd plats för brodyrkort, kan man då göra egna bilder som man sparar på såna kort eller kan man bara köpa färdiga bilder på kort?
Och kan man byta till en lite större ram? Hon på mässan som sålde maskinen sa det, men jag hittar ingen info om det på nätet.

Jag har en vecka på mej att bestämma mej å den kostar då 7995kr eftersom den säljs på Noliamässan.
Eller finns det nån annan billig brodyrmaskin som är bättre?
Det är bara brodyren jag är ute efter eftersom jag har en toppenmaskin annars.

ichigo 2009-08-02 22:07

Man kan ta ur sladden när man valt brodyrfilen i maskinen för brodering. Om man vill flytta på maskinen (och därmed stänga av den) så får man spara filen på maskinen, genom att lägga den i "fickan".

Gäller alltså 1200.

De på kort har jag berättat om att man kan köpa PE-Design Lite oh då får man kortläsare och en tom kort man kan lägga på själv med kortläsaren. Men man kan också köpa kort fyllda med motiv.

Större båge: Med 1200 får man redan de 2 största bågarna med på köpet. Vet inte om 900.

Om du bara är ute efter brodyr så varför inte köpa den här maskinen?
http://www.sewingmachines.co.uk/brother700MK_info.htm

Den är som min 1200 fast utan sydelen så man sparar pengar, och då får du större båge än 900. Jag skulle ha köpt den maskinen nu i efterhand när jag inser att jag föredrar att inte sy på elektroniska maskiner.. haha.

Jag är säker, men inte 100% säker på att den också kan ha jumbo hoop på 13x30 cm, men jag är inte 100% säker som sagt pga att den inte följer med just den maskinen, när det gjorde det på min maskin. (Jumbo hoop är båge som man kan flytta på i 3 positioner i maskinen, utan att behöva flytta båge på tyget)

Ida-Maria_L 2009-08-04 20:04

Tack för tipset om den maskinen :D
Det är bara brodyrmaskin jag är ute efter, men jag har inte hittat nån sån än. Fast iofs har jag inte letat särskilt aktivt heller ;)
Men den du tipsade om ska jag kolla närmare på :)
Vad kostar den i svenska pengar?

ichigo 2009-08-04 20:41

Inte vet jag, jag köpte från den sajten. Du får kolla runt hos Brotherhandlare i Sverige. Konvertera valutan är ingen bra idé eftersom det är (ofta) åtskilliga tusenlappar billigare att köpa från UK.

Ida-Maria_L 2009-08-05 15:31

Jo men jag menar på den sidan du länka till, det står £685.00 men ungefär hur mycket är det i svenska pengar?

ichigo 2009-08-05 16:30

Du kan konvertera valutor med denna här sidan:
http://www.xe.com/ucc/

bland annat.

Gjorde en snabb:
8320,50 kr.

Ida-Maria_L 2009-08-05 19:14

Citat:

ichigo skrev: (Inlägg 121774)
Du kan konvertera valutor med denna här sidan:
http://www.xe.com/ucc/

bland annat.

Gjorde en snabb:
8320,50 kr.

Tack så mycket :)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:00.