Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Tyger och tillbehör (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Tyg till soffa å fåtölj? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=1854)

knox 2005-06-01 13:15

Tyg till soffa å fåtölj?

Hej på er!
Jag heter Malin, är alldeles ny på forumet och har en liten fråga.
Jag håller på och ska sy överdrag till mina sittmöbler i vardagsrummet och funderar lite på vilka tyger man kan använda. "Måste" man använda möbeltyger eller går det bra med t.ex. indiskt bomull, som jag såg nån hade skrivit om? Skulle villja göra ett ärt-/lime-grönt överdrag till soffan nämligen, men det verkar vara ganska svårt att få tag på ett möbeltyg i den färgen..
Såg att de har "ottoman"-tyg på "fyndtorget" hos stoff och stil. Samma namn finns ju på en möbel vilket då får mig att fundera om även *det* går att använda? (har själv ingen aning om vad "ottomantyg" är så jag måste ju fråga)

Hoppas att någon kan ge mig lite tips.:)
Tackar på förhand! /Malin

Ann-Marie 2005-06-01 13:19

Jag har sytt i indisk bomull från Furulunds i två omgångar till en liten soffa vi hade. Det höll jättebra. Jag bytte tyg för att det blev smutsigt med åretn.
Första omgången var i mintgrönt och nu är den mellanblå. Klippte till stora bitar och nålade och sydde. En del bitar häftade min man fast med häftpistol. Det gick mycket enklare än jag trodde det skulle göra.

Alvan 2005-06-01 13:24

Tyg valet beror lite på vilket slutresultat du vill ha. Indisk bomull kommer med troligen töja sig när man sitter i det och kan därför bli lite "påsigt". Det kanske inte gör något om det är ett överdag som ska se så där lite halvslarvigt ut (kan se väldigt bra ut om det är gjort med efter tanke).

Vill man däremot ha ett överdrag som håller formen är det bättre att köpa ett stadigare tyg t ex möbeltyg.

Ottomantyg har jag inte hört talas om tidigare, men efter att ha tittat på bilden och eftersom det inehåller 33% polyester så tror jag det går bra att använda. Men det är kanske bättre om någo som vet mer uttalar sig.

Ann-Marie 2005-06-01 13:39

Min indiska bomull påsade sig ingenting fast i originaldynorna var det knappar iträdda, två i varje plymå och jag fick knappar klädda och trädde i och knöt fast dem och det gjorde att det fick ett proffsigare utseende och höll kanske till tyget också.

sarilundmark 2005-06-02 07:08

Jag har grönt möbeltyg över sedan jag klädde om en soffa hemma. Du kan få tyget som blev över när jag klädde om soffan. Om du är intresserad kan du väl maila mig. sarilundmark@spray.se

Alvan 2005-06-02 07:13

Jag har använt indiskbomull till liknande projekt och det blrv inte så bra. Tyger har ju alla olika kvalité så det kan ju skilja även om det heter indiskbomull i båda fallen.

Ett annat alternativ är att skaffa kraftigt bomulstyg, typ kanvas, och färga det. Det har jag gjort och det blev jättebra och man har många färger att välja på.

ankan 2005-06-02 08:09

Varför inte ringa till Stoff och Stil och höra med dom. Dom vet väl om tyget fungerar som möbeltyg.

Ann-Marie 2005-06-02 15:09

Furulunds indiska bomull är (var i alla fall då) väldigt kraftig och stadig. Inte som den där som var i kläder på 70-talet. Man kan skicka efter provbitar från Furulunds gratis, de har ju en hemsida man kan titta på har jag för mig.
Men det är säkert olika kvaliteer på den och jag blev positivt överraskad av deras för jag beställde prover båda gångerna jag klädde om min soffa i den indiska bomullen. Det är grova trådar i varpen och den är stum att sy i och som sagt väldigt hållbar.

knox 2005-06-02 18:14

Tack för alla svar! :) Ska beställa lite tygprover. Är ju enklast.
Jo jag har funderat på att färga faktiskt. Kan nog bli ett alternativ om jag inte hittar nåt lämpligt till soffan.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:33.