Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Stickning/Virkning/ Andra garntekniker (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Att köpa garn utan beskrivning (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=18296)

Pudelpower 2009-06-24 13:42

Att köpa garn utan beskrivning

Jag har hittills endast köpt garn efter en viss beskrivning. Men om man nu hittar ett garn man gillar utan att ha något speciellt projekt i åtanke utan tänker sig att det ska bli en kofta av det någon gång i framtiden. Jag fattar att mängden det går åt beror på tjockleken i relation till vikten, samt vilka stickor man använder, men kan man säga något generellt?

Hur mycket av garnerna nedan skulle ni köpa för att det ska räcka till en std kofta/tröja (i stl M, lagom tjock och med lagom stickor, jag hör själv hur flummigt det låter....)?

1. Vikt: 50 gr.
7500 m/kg.

2. Vikt: 50 gr.
700 m/50 gr. (Detta är babyalpaca som jag antar är ganska tunt, men kan det funka att sticka en kofta i med 2 trådar, eller blir det ändå för tunt?)

Eller hur gör ni när ni köper garn bara för "nöjes" skull?
HJälp en förvirrad nybörjade :confused:

shnurok 2009-06-24 22:49

:D Hej och god kväll!

För att vara nybörjare så tycker jag att du "pratar" om VÄLDIGT TUNN garnkvalite:confused:...

Jag har stickat i minst 40 år nu och mitt råd till dig : är du nybörjare så börja inte sticka så stora plagg som koftor och tröjor i garn som är så tunn. För att du kommer att tröttna före du blir klar...Samt är man nybörjare så ska man absolut använda beskrivning och inte försöka att sticka på "fri hand".

Däremot kan man "hamstra" garn som man tycker om :D - för att köper man inte den färg och kvalite man tycker om - chansen att hitta garnet sedan är ganska liten...Så - "hamstra"... det skadar inte!!! :D

Pudelpower 2009-06-25 08:55

Hej och Tack för svar!

Jag har precis stickat en kofta i Kid silk från Garnstudion, det garnet är ju ganska tunnt, iofs med stickor nr 6 så den är lösstickad, men det funkade bra.
Men Baby alpacka är alltså ytterligare tunnare?

Om jag skulle ge mig på det andra garnet som är 375m/50g hur mycket kan det då vara lagom att köpa för att kunna sticka en kofta efter något fint framtida mönster?

Mitt problem är att mina visioner inte stämmer överens med mina kunskaper ännu :D Men det brukar vara ett bra sätt att lära sig att göra något som är lite för svårt (men det gäller att det är lite för svårt, och inte för mycket för svårt)

tillis 2009-06-25 12:57

Hur mycket garn som går åt till en kofta beror ju också på storlek, om den är vid eller figursydd, om man ska ha luva eller andra typer av kragar, om den ska sluta i midjan eller på höften mm mm...
Ett tips är att kolla på www.garnstudio.se. Där finns det mängder med gratis stickemönster och man kan till exempel söka på tröja eller kofta. Dessutom finns det en tabell för alla drops garner, inklusive tjocklek (x m/50g) och rekommenderad stickstorlek. Så om du hittar något drops-garn som har ungefär samma tjocklek och masktäthet som ditt garn du vill köpa så är det lätt att kolla på garnstudios mönster för det matchande garnet och se hur mycket garn de rekommenderar att man köper.

Blev det virrigt eller förstod du? :-)

Pudelpower 2009-06-26 10:19

Ahh, smart idé att jämföra på garnstudio.
Har köpt lite garn som ser fint ut på rea. (hoppas bara det känns myisgt också när det landar i brevlådan..)

Så det blir väl att provsticka som bara den sedan för att se om jag kan få rätt på det. Någon gång måste man väl dyka ut i det okända och inte bara sticka med mönster med tillhörande garn
:rolleyes:

shnurok 2009-06-26 21:53

Citat:

Pudelpower skrev: (Inlägg 119688)
Hej och Tack för svar!

Jag har precis stickat en kofta i Kid silk från Garnstudion, det garnet är ju ganska tunnt, iofs med stickor nr 6 så den är lösstickad, men det funkade bra.
Men Baby alpacka är alltså ytterligare tunnare?

:D
Hej igen!
Jag tror inte att det kommer att se fint ut om du lösstickar i tunn alpacka...på stora stickor...

Jag har utgått att 350meter/50 gr alpacka garn stickar man på väldigt tunna stickor så det blir rejal och varm tröja/kofta och därför trodde jag att det var ingen ide för dig som nybörjare att ta på sig så "memorial" arbete...
Vad var det för garn du köpte nyligen(som du väntar på):p ?

Pudelpower 2009-06-29 12:25

Jag köpte Jak och Kashmir från Stäkets rea. Tror att Kashmiren är ganska tunn, men får provsticka helt enkelt. Kanske räcker garnet till att sticka med 2 trådar.
Tycker det är svårta att beställa via nätet då jag gillar att klämma och känna.. Väldigt svårt att föreställa sig något resultat när man bara ser en bild.
Men vi får se vad det blir av det, lite måste man ju våga experimentera!

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:34.