Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Mönster och mönsterkonstruktion (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Burda asterisk (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=18084)

MiaL 2009-06-02 18:30

Burda asterisk

Hej!

Nån som vet vad asteriskerna vid modellerna i Burda betyder? Jag tycker jag har letat överallt efter en betydelse.
/Mia

Sophia 2009-06-02 19:00

Jag har läst om det där någonstans... hmm.. Var det möjligen så att det hade med nya och gamla mönster att göra där de nya (med *) inkluderade sömsmån och de gamla inte? Jag tror att jag har läst något sådant men jag är inte säker. Jag undrar var jag läste om det där. Om jag bara kunde komma på det skulle jag kunna gå tillbaka och kolla.

MiaL 2009-06-03 10:38

Det framgår nog inte, men jag menar i tidningen...sorry.

(Min man säger att jag alltid gör så där...förväntar mig att alla ska förstå min "halva" meningar. Resten stannande kvar inne i huvudet)

/Mia

Helena666 2009-06-03 10:45

Är det möjligen dom där asteriskerna som anger svårighetsgraderna på modellerna i tidningen?
* = lätt
** = medel
*** = svårt
Länge sedan jag använde Burda nu. Du kanske menar något helt annat?...

tuldatilda 2009-06-03 14:17

Har också funderat jättemycket över det där, men jag hittar inget där det står vad det betyder, det är nog inte svårighetsgrad i af, för det finns det punkter för om jag minns rätt... man undrar ju om det är ngt som har betydelse när man syr...

Sophia 2009-06-03 14:38

Jag måste nog rota fram någon Burda-tidning och kolla för nu blir jag nyfiken.

albasmormor 2009-06-03 14:39

Hej

Oj det har jag missat. Men svårigheten markeras med fyllda prickar och inte ¤. Inget av deras mönster i tidningen inkl sömsmån, så det kan det inte heller vara.

Har letat och letat men kan inte finna asterixen skulle betyda.

Nu blev jag nyfiken

Sophia 2009-06-03 14:40

Det där med sömsmånen är på sådana där köpemönster i kuvert... om det nu har med det att göra alls.

albasmormor 2009-06-03 15:28

hej

Jag blev så nyfiken så jag ringde dem (här i Sverige).

Tyvärr visste de inte, men gissade att det kunde vara om det var två olika modeller, men när jag tittar så stämmer inte det i heller.

Trist när de inte ens själv vet

Berga 2009-06-03 15:59

Jag trodde först att det var om modellen fanns i flera olika varianter, men när jag bläddrade i tidningen stämde det bara ibland. Det är väl tryckfelsnisse som har varit framme :D

sextiosexan 2010-07-25 10:06

Visste väl jag sett frågan on den lilla stjärnan nånstans. :D

Hittade svaret av en slump när jag under semestern läste den tyska utgåvan av burda.

Asterisken betyder att man kan beställa materialet till modellen från www.alfatex.de
Företaget skickar till Sverige, frakt 16,95.

Rival 2010-07-25 13:31

Aha, vad bra! Jag har retat mig lite på att Burda aldrig talar om varifrån tyget är köpt. Jag tycker att de kan ha lite snygga och annorlunda tyger ibland, dessutom är det ju alltid bra med en tygaffär till :)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:46.