Sykrångel!
Hejsan!
Nu har jag en fråga som kanske verkar dum, men jag har inte sytt så länge :) Satte mig och skulle sy in ett par jeans igår, hade bytt till rätt nål osv. Men när jag sydde så "fäste" inte undertråden (vet inte riktigt hur man ska förklara?) Övertråden såg bra ut när jag sytt, men undertråden gick liksom bara att dra ur.. Vad kan det vara för fel? Vet inte riktigt vad man ska försöka justera på maskinen? MVH Sandra |
Det har med trådspänningen att göra.
Sitter undertråden som den ska i spolhylsan? Trä om övertråden också. Har Du dammat ur maskinen överallt? |
Jag försökte med att trä om övertråden och tog även ut undertrådsspolen.. Det såg ut som att allt stod rätt till där iaf. Men vilken ratt är det man ska snurra på för att justera trådspänningen? :) Ska jag höja den eller sänka?
|
Om övertråden bildar små öglor på baksidan (så att undertråden bara ligger i en lös "kanal" så att säga) så har du för låg trådspänning.
Händer samma sak på ovansidan är trådspänningen för hög. Vilken ratt det är su ska ändra på, eller om det ens är en ratt, står i din bruksanvisning till maskinen. Det kan skilja rätt mycket från maskin till maskin. Men oftast sitter det ett litet vred eller en ratt i anslutning till trådspänningsbrickorna. |
Kör du dessutom med grov tråd kan du behöva skruva lite på spolkapselns spännbleck. OCH framförallt ha en ännu grövre nål!
Många gånger kan det bero på att hålet som nålen gör inte rymmer både nål och grov tråd. Då följer liksom tråden med tillbaka. Hoppas det löser sig! |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:18. |