Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Nybörjarfrågor om brodyr (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=1795)

TuvaMeja 2005-05-21 09:30

Nybörjarfrågor om brodyr

Har nyss fått min brodyrmaskin, undrar bara vad som krävs för att kunna använda cd-skivor med bilder som man kan köpa. Hittar inte så många kort med bilder utan det verkar vara cd-skivor som gäller (ivarje fall på Ebay). Har en Pfaff 2124.

Elisabeth Berggren

Avslutat medlemskap 2005-05-21 10:28

Grattis till maskinen!
De flesta CD med mösnetr som säljs på eBay är piratkopior och fullständigt olagliga. Är det legala grejor kostar det betydligt mer än de där skivorna som ser ut att ge så mycket för pengarna.
Jag hoppas ingen köper dessa piratkopior. Den som gör en bra affär på detta är säljaren, ingen annan! Den som säljer dessa har laddat ner dem med fildelningsprogram som eMule, eller från nyhetsgrupper. Den som vill använda pirtmönster kan lika gärna gör det sjäv istället för att låta någon sitta och tjäna pengar på olagligheter!
OK, det var den moralpredikan! Vad gör man istället?
Det finns mängder av gratismönster att hämta hem för den som vill, och man kan också köpa verkligt fina mönster, både enstaka och samlingar, och ladda ner. Hur överföringen maskin-dator sker på Pfaff 2124 sker vet jag inte, men den är ju en rätt ny modell, så det är väl inte omöjligt att den fixar det med USB. (Annars behövs nog en kortskrivare.) Ska kolla runte lite, och återkommer.

Avslutat medlemskap 2005-05-21 10:39

En snabb koll och jag får det till att du behöver kortläsare/skrivare för att få mönster från dator till maskin. Det lönar sig absolut att skaffa en sådan istöllet för att köpa färdiga kort med mönster på. Ett par sådana kort och kortskrivaren är betald!
Pfaff har en egen kortmodul men även Vikant Ultimate Box,version 2, ska funka till 2124. Vad Pfaffs grejor kostar i Sverige har jag ingen aning om, men Vikants box med kort kostar i alla fall 230 Euro i Europa (mindre i USA, men också lite krångligare, och risk för extraavgifter som "äter upp" skillnaden).
www.vikant.de

Åsa

Linnea 2005-05-21 11:05

Hej!
Grattis Elisabeth och välkommen till broderiernas förlovande värld!

Tack Åsa för Dina ord....så rätt, så rätt. Alla dessa piratkopiatörer ställer till det och skadar oss seriösa designers och stygnsättare....så till den grad att många av oss går i "graven". Det är dessutom så oerhört kränkande när någon "stjäl" ens brodyrer och än värre de som dessutom har mage att sälja dem.....Det känns som om någon trampar föraktfullt på en och alla dessa hundratals, ja tusentals arbetstimmar då man suttit och stygnatt och testsytt föringas. Själv har jag råkat ut för piratkopiatörer (vilket var oehört kränkande och knäckande), men skall kämpa ytterligare ett tag innan jag ger upp. Jag har så många underbara kunder som uppskattar mina brodyrer och som stöttat mig och det ger glädje, hopp och kraft att kämpa på ett tag ytterligare :).

Jag designar egna mönster...från första idé, till illustration/akvarell...till stygnsatt brodyr.
Du kan gå in i mitt bildgalleri i min webshot om Du har lust att se hur mina brodyrer ser ut
http://community.webshots.com/user/linnea133
Skriv till mig om Du är intresserad så sätter jag dig på min intresselista och skickar infomaterial.
Lycka till med Din maskin!
Varma vårliga syhälsningar
Linnéa

TuvaMeja 2005-05-24 09:10

Tack för svaren. Har hittat vikant II för $199, men har ej fått svar på tull och fraktpris än, men nu vet jag vad jag skall leta efter.

Elisabeth
Ps. Linnea, jag hör ev. av mig senare när jag införskaffat mig kortläsaren.

Avslutat medlemskap 2005-05-24 09:34

Åker du på tull blir det gissningsvis drygt 500.
Frakten blir nog i storleksordningen $20.
Det är alltså bara om du klarar dig ifrån tull du tjänar på att köpa från USA. men det _kan_ du ju ha tur att göra...
Pris med frakt i Europa 236 Euro. Ingen tull inom Europa.

Linnea 2005-05-24 14:47

Du är så välkommen så :)
Linnéa

Elisabeth
Ps. Linnea, jag hör ev. av mig senare när jag införskaffat mig kortläsaren.

Anna_sy 2005-05-24 16:58

Linnéa har nog bland de finaste broderimönster som man kan hitta på denna jord. Jag vet också hur hårt hon sliter för att få allt att gå ihop med tid mellan alla saker som hon ständigt "måste" göra.
Stor Eloge till dig Linnéa! Kram på dig med =)

//Anna i A-ås

Linnea 2005-05-24 19:06

Du är ju för gulligt go!:)
Tack för Dina värmande ord!!!
Mina brodyrer är gjorda med stor kärlek och omsorg och jag är så tacksam för att mina kära kunder uppskattar det. Det ger mig kraft och inspiration att fortsätta.
Tack än en gång!
kram
Linnéa

Anna_Sycentrum skrev;
Linnéa har nog bland de finaste broderimönster som man kan hitta på denna jord. Jag vet också hur hårt hon sliter för att få allt att gå ihop med tid mellan alla saker som hon ständigt "måste" göra.
Stor Eloge till dig Linnéa! Kram på dig med =)

//Anna i A-ås

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:43.