Ärmfiskar?
Fick min mycket efterlängtade stoff&stil katalog idag, och tittade runt på mönstren. PÅ ett står det att det behövs ärmfiskr.
Vad är det?:confused: |
Hej!
Om du tittar på sidan 117 i samma katalog så ser du både bild och förklaring. Det är ett slags stöd för ärmkullen, för att få den att se lite "proffsigare" ut. Mia |
Ah... där har vi det! tackmså mycket för svaret!
Ska de användas i axel/ärm sömmen? (har ingen aning om vad "ärmkullen" är för något...) |
Den skall sitta i ärmsömmen uppe vid axeln./Bibbi
|
Hej!
Kallas de inte ärmvaddar också? Jag brukar göra sådana själv genom att pressa ihop två lager volym-vlieseline och sedan klippa ut en "halvmåne" som sys i så att ärmkullen blir snyggare. /Gunilla :D |
1 bifogad(e) fil(er)
Här är bild på hemgjord ärmvadd/ärmfisk. Den är sedan fastsydd i ärmens sömsmån, så att den bildar en mjuk kulle, och döljer den (ofta) knöliga sömsmånen som brukar bli när man gör isydd ärm i kavaj.
/Gunilla |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!
Såhär ser det ut från insidan. Axelvadden är ännu inte isydd, utan ligger löst ovanpå där den ska sitta. Ärmfisken/ärmvadden är alltså isydd på undersidan av sömsmånerna och hamnar mellan yttertyget och sömsmånen när man vänder ut och in på alltsammans. /Gunilla |
Så man syr inte fast de i axel sömen utan i sömsmånen efteråt ??
Eller har jag förstått det hela alldeles fel nu ;-) /Anna |
Hej Anna!
Man kan nog göra på båda sätten. Jag brukar sy fast dem i sömsmånen efteråt - det blir lite lagom "bullighet" då. När man syr i själva ärmen har man ju dessutom tillräckligt att hålla reda på...:eek: så jag brukar vänta med ärmvaddarna/fiskarna tills jag ser att ärmen sitter där den ska och inga veck har uppstått ;). Jag syr i vadden så att kanten ligger alldeles intill ärmsömmen. Hälsningar Gunilla |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:33. |