Quiltning av täcke
Hej!
Skall sy ett täcke till ett av mina 6 barnbarn. Skall göra framsidan med diverse hopsydda rutor med ram ikring. Men mitt problem är hur man quiltar ihop med vadd o baksida. Det blir ju så stort att göra på maskin. Hur jag än försöker göra blir det för mycket tyg under maskinarmen. Vill gärna ha tips på hur man gör! |
Jag är ingen quiltare men den här videon kanske kan hjälpa dig på traven http://se.youtube.com/watch?v=BZF-0I...eature=related
|
Jag handquiltar med en träram.
|
Man får rulla täcket, och snurra och böka och greja. ;)
Stoppa många gånger och flytta täcket. Hur stort är det? |
Eller så gör du Quilt-as-you-go, dvs syr ihop o quiltar några rutor i taget (tex 4 st) och sen syr du ihop dom med varandra. Det blir lite handsömnad på baksidan men det kan det vara värt.
|
Har funderat på detta men vet inte riktigt hur jag gör. Har du tips på någon beskrivning?
/Bitte |
|
Citat:
/Bitte |
Det var en bra beskrivning - tack skall du ha Linblomman. Har skrivit ut och skall börja med ett försök. Jättebra.
Annars har jag idag sytt "Pineapple" Har gjirt wett mönster med 4 block som jag tänkte göra av batiktyg. Men tyget räckte bara till ett block - fast det blev väldigt snyggt. Skall se över mina tyger en annan dag och ta till lite mer. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:44. |