Littlest Pet shop
Hejsan!
Finns det någon som vet var man kan få tag på dessa små djur ( Pets shop) som broderier. Tycker att jag letat överallt. Kristin Log |
Inlägget raderat då jag lagt ut felaktiga länkar.
Jag borde kontrollerat om de hade licens men tyvärr blev det inte så. Ber om ursäkt om jag vilselett några medlemmar /ElisabethS |
Littlest Pet Shop är varumärkesskyddat. Så vitt jag kan se så har sidan ElisabethS länkade till inte licens att sälja deras figurer.
Borde inte länken tas bort? Vi får ju inte länka till sidor som bryter mot uphovsrättslagen. En moderator borde vara extra noga med att lägga ut länkar som hon inte kollat upp. |
ÅÅ tack att du frågade efter dom!
Min dotter önskar sig LPS i julklapp och kankse kunde jag göra något med dom på. Men tyvärr har jag ingen broderisymaskin men det fixar jag ändå! kram pa |
Citat:
|
Det är inte helt lätt att se. Men om man vet lite om copyright så kan man ana sig till att det kanske inte är ok. Ocg det man bör veta är att alla sådana där stora kännda figurer är copyrightskyddade och tillverkarna brukar hålla hårt i sina rättigheter. Så chansen att en liten firma som denna skulle ha fått tillstånd är rätt liten. Säker kan man ju inte vara, men om man nu anar oråd så bör man skriva och fråga innan man publicerar en länk till dem.
Tillägg: Jag har förövrigt skickat ett mail, så får vi se vad de svarar (om de svarar) |
På Littlest Pet shops egen sida står det följande:
2008 Hasbro. Med ensamrätt. Allt ljud-, bild- och textinnehåll på den här webbplatsen (inklusive alla namn, figurer, bilder, varumärken och logotyper) skyddas genom varumärkesskydd, upphovsrätt och andra rättigheter som tillhör Hasbro eller Hasbros licensgivare, licenstagare, leverantörer och kunder PÅ sidan med brodyr filerna står det inget om att de har licens att använda figurerna. Ska bli spännande att se vad Alvan får för svar. |
Har ju inte sett vilken sida som det länkades till men jag anar att det är den ryska sidan som alltid hamnar i blåsvädret när det gäller brodyrer med kända figurer.
Med tanke på att sidan funnits så länge och de hela tiden haft kända figurer antar jag att de har licens för annars hade nog de "stora" företagen sett till att sidan stängts för länge sen. |
Nej det var inte den ryska sidan.
|
ok för den ryska sidan har oxå little pet shop;)
|
|
Hej!
Jag har lyckats köpa dessa broderier på E.bay. Fick betala ganska många kronor... har provat 2 st broderier men tyvärr inte riktig nöjd... Måste gå in och redigera lite. För många hop, svarta konturer passar inte riktig, för stora/långa stygn... Fick de i 2 storlekar. Jag ska prova öppna den större och minska, kanske då stygn bli kottare och tätare. |
Hej Jag har fått svar och här nedan följer översättningen. Frågan jag ställde var: "Jag undrar om du har tillstånd från t ex Disney att sälja deras karaktärer?
"Nej det har jag inte. De mönster som finns på min hemsida är sådana som mina 5 barnbarn har frågat efter och som jag tänkte att jag skulle dela med mig av. Jag kommer snart att ta bort dem från webbplatsen och endast ha mönster som jag antingen gjort själv själv eller från licensierade clipart som jag har köpt. Tack, Mary" (fritt översatt av mig) M a o så är de olagliga |
Då var det som jag trodde.
Rent privat kan jag tycka att det kanske inte gör så mycket att sådana sidor finns. Men eftersom Sysidan inte ska ha sådana länkar i sitt forum så är det ju extra viktigt att man inte lägger in sådana. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:03. |