Sy i tjock fleece?
Hej,
jag ska sy en tröja i en ganska tjock fleece och undrar hur jag ställer in maskinen? Maskinen vill nämligen "stå stilla" när det blir lite tjockt, den klarar inte av att mata fram tyget när jag syr. Syr på en relativt enkel Singermaskin med en "overlock"söm. Har provat att sy raksöm men får samma problem. Har ni några tips på vad jag kan testa? Tacksam för hjälp! |
Prova ändra pressarfotstrycket så den inte klämmer åt så infernaliskt.
|
Är det för tjockt över hela tyget? Om det "bara" är där sömmarna möts finns brickor att lägga under pressarfoten som lyfter upp den så man kan köra över hindret. Har den till min husqvarna och använder den jämt, jämt.
|
svårt trots jag ändrat trycket...
Det är jämntjockt - jag ska tex sy fast en luva i den och då blir där 4 lager fleece när jag syr ihopa det ... inte lätt. Har provat att vrida på pressarfotstrycket mot - (minus) och antar att det då ska lätta men märker inte så stor skillnad. Har snurrat flera varv så nu vet jag knappt vad som är normalt.... Tips på när man känner att det är lagom? Hur märker man på vanliga tyg om det är för hårt resp för löst tryck? :confused:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17. |