Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Tygpåsar i linneväv? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=1435)

connymoberg 2005-04-01 12:19

Tygpåsar i linneväv?

Hej flickor!

Mitt första stora projekt; två tygpåsar (ungefär som gammaldags kulpåse)med snörning upptill.

Min fråga: Kan man använda linneväv till dem?:cool:

//Conny

Linnea 2005-04-01 12:23

Hej!
Det tycker jag låter som en god idé. Linne är underbart material att sy i. Själv tycker jag att det är fint och passande till nästan allt (linne finns ju dessutom i så många olika tjocklekar och kvaliteter). En rekommendation är att tvätta linnet innan eftersom det krymper mycket. När jag syr dukar och annat som jag vill ha trådrakt brukar jag dessutom dra trådar så att jag får det trådrakt och fint även efter tvätt.
Lycka till
Linnéa

Linnea 2005-04-01 12:32

1 bifogad(e) fil(er)
så här såg gottepåsarna ut som jag sydde till påsk...gottepåsar som är ämnade som kulpåsar ....

Linnea 2005-04-01 12:33

1 bifogad(e) fil(er)
det blev ett 30-tal påsar

connymoberg 2005-04-01 12:40

Citat:

Linnea skrev:
så här såg gottepåsarna ut som jag sydde till påsk...gottepåsar som är ämnade som kulpåsar ....
Exakt! Den stilen med brodyr på och sådan snörning, jättefint!
Du har gjort en hel del sådana. :)

Jag sitter och tittar efter tygaffärer på näten just nu. Försöker hitta någon i landet eller utlandet som är billig på sina tyger.

Tack för hjälpen.
//Conny. :p

Linnea 2005-04-01 12:48

Kul att det var mitt i prick :).
Ja en brodyr hade jag från början tänkt brodera på, men tiden var knapp och jag skulle sy till en hel klass (fixade en påskfest för min dotters klass)...så lite fjädrar och träägg fick istället stå för pyntet :). Påsarna blev mycket uppskattade...så snart får jag väl se småttingarna gå och bära kulor i dem.

Jag brukar bl a passa på att köpa linne på symässan av en kille som brukar stå där och sälja stora stuvbitar, men även som metervara.
Furulunds och Stoff och Stil har också bra priser...kolla med dem.

Lycka till!
Linnéa

connymoberg 2005-04-01 13:05

Citat:

Linnea skrev:
Kul att det var mitt i prick :).
Ja en brodyr hade jag från början tänkt brodera på, men tiden var knapp och jag skulle sy till en hel klass (fixade en påskfest för min dotters klass)...så lite fjädrar och träägg fick istället stå för pyntet :). Påsarna blev mycket uppskattade...så snart får jag väl se småttingarna gå och bära kulor i dem.

Jag brukar bl a passa på att köpa linne på symässan av en kille som brukar stå där och sälja stora stuvbitar, men även som metervara.
Furulunds och Stoff och Stil har också bra priser...kolla med dem.

Lycka till!
Linnéa

En liten fråga om tyg bara; Velour, är det som sammet ungefär? Mjukt och behagligt, eller?
//Conny. :confused:

Linnea 2005-04-01 13:41

Hej igen!
Ja velour är tyger med flossad yta...mjukt och behagligt med andra ord :)...sen finns det ju en hel uppsjö med olika kvaliteter och material... Kvaliteten bestäms ju dels vilket material det är, hur tät och lång "raggen" är etc... Beställer man kan det vara rena lotteriet om man inte haft chans att känna mellan fingrarna, så då rekommenderar jag att du ber om en liten provbit så att du kan klämma på det.
Lycka till
Linnea

connymoberg 2005-04-01 13:56

Citat:

Linnea skrev:
Hej igen!
Ja velour är tyger med flossad yta...mjukt och behagligt med andra ord :)...sen finns det ju en hel uppsjö med olika kvaliteter och material... Kvaliteten bestäms ju dels vilket material det är, hur tät och lång "raggen" är etc... Beställer man kan det vara rena lotteriet om man inte haft chans att känna mellan fingrarna, så då rekommenderar jag att du ber om en liten provbit så att du kan klämma på det.
Lycka till
Linnea

:) Tusen tack för all hjälp! :cool:

Linnea 2005-04-01 14:03

Vassego :), kul om man kan vara till glädje och hjälp :)

Jag håller på att rita mönster till en klänning som jag skall sy till min lilla tjej....skall även rita en matchande väska till.

Solens underbara stålar värmer så gott och man känner att våren är på väg...något som gör gott i kropp och själ efter en lång vinter.
Lycka till med sömnaden...skulle vara kul att få se vad du gör...får man se?
Varma syhälsningar
Linnéa

connymoberg 2005-04-01 14:07

Citat:

Linnea skrev:
Vassego :), kul om man kan vara till glädje och hjälp :)

Jag håller på att rita mönster till en klänning som jag skall sy till min lilla tjej....skall även rita en matchande väska till.

Solens underbara stålar värmer så gott och man känner att våren är på väg...något som gör gott i kropp och själ efter en lång vinter.
Lycka till med sömnaden...skulle vara kul att få se vad du gör...får man se?
Varma syhälsningar
Linnéa

Visst, men jag har precis börjat i och med att min fru och jag köpte en Bernina Deco 330, så än har jag tyvärr inget att visa upp. Men så fort jag gjort dessa påsar så.... :confused:
//Conny.

Linnea 2005-04-01 14:28

Det ser jag fram emot att få se :)
Hör av dig om du behöver hjälp med påsarna.

Grattis till brodyrmaskinköp....nu har en ny farlig värld öppnats....man blir farligt fast i det :)...aldrig tidigare har jag sytt så mycket sedan jag fick min underbara brodermaskin.
Må så gott
Linnéa:p

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:40.