Provdockor - var köper man dem?
Jag har länge velat köpa en ordentlig provdocka. Den måste vara stabil eftersom jag syr mycket historiska kläder, som ibland kan vara mycket tunga. Alltså ingen plast!
Jag vill ha en rejäl gammal typ av docka som skräddare brukar ha. Inte sådana där ställbara vingliga saker. Vart får man tag på dem? Det enda stället jag hittat är Bergman & Johansson i Borås AB. Men de är väl ganska dyra som jag uppfattat det. |
Kolla på tradera, budera, blocket och lokus. Ibland så dyker det upp provdockor på nämnda ställen. Använd sökfunktionen så slipper du leta och leta i "evighet"
|
Ja, ska du ha en sådan så går den på ett par tusen, Stockmans är inte billigt.
|
Jag har kollat runt lite där redan, men hittar mest bara ställbara dockor.
Verkar som att jag måste spara ihop till en från Bergman & Johansson iaf. :( |
Jag vet inte vad sorts butik Bergman... är men när jag varit inne hos en butik som säljer till butiker för butiksdekoration så har jag sett skyltdockor av olika sorter inkl huvudlösa tygklädda provdockor med trästativ.
Om Bergman... är en sådan butik så ber jag om ursäkt, men om inte, så kanske du kan kolla runt för sådana butiker? I göteborg heter butiken KAO Gems. Jag hade turen med att de kunde sälja till privatpersoner. (jag köpte iofs inte provdocka utan annan material, jag fick tipset om KAO gems från just här på sysidan!) EDIT: de har sida: http://www.kao.nu/web/ |
Tack! Kan ju vara värt att kolla upp. :)
|
Jag har hört en del bra om Lady Valet från olika håll, och den verkar ganska stabil och bra, så jag har sneglat på den ett tag och funderar på att byta ut min My Double.
http://images.google.se/images?hl=sv...-8&sa=N&tab=wi |
Dessa säljer också skräddarbyster om det är en sån du vill ha hk butiksinredning . Finns i deras katalog se sid 63.
|
Hmm... ser ju faktisk bättre ut än de vanliga ställbara jag sett.
Tack. |
Den var ju billig iaf!
Synd att de inte anger storlek eller mått... Tack för länken iaf. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:55. |