Halsringning
Hej,
Nu har jag stött på ännu ett problem. Är verkligen amatör.... Hur får jag till halsringningen. Jag ska vika den innåt så att det blir en kanal att trä ett gummiband i, men tyget jag viker in blir ju mindre än där det ska sys fast. Hur gör man detta? Tacksam för svar |
Är det töjbart tyg är det oftast inget större problem. Då gör det inget om tyget på ena sidan är något mindre. Är det stumt tyg, eller om det blir problem trots stretch är en smal mudd att rekommendera istället. Det går ju dessutom faktiskt att gömma mudden bakom och med hjälp av mudden skapa kanalen. Ett annat alternativ är en infodring som blir en kanal, eller, om du inte behöver ha resåren och tyget inte fransar, att man klipper små jack i den biten man viker in.
Vad har du för tyg och vad är det du syr? :) Vilken effekt vill du ha? |
Om det nu är den singoallaklänning du nämnde tidigare och inte fått till den ännu:
Prova att sy fast resåren sträckt kant i kant på halsringnigens avigsida. Dela helst in den i t.ex. 4 lika delar så rynkningen blir jämn. Sedan viker du en "vanlig" fåll och syr en gång till över resåren, när den är sträckt. Resåren hamnar alltså inuti fållen. På detta vis blir visserligen resåren insydd men det är lättare än att pilla in en liten resår i en pyttekanal, tycker jag. Har gjord på detta sätt på en hel del saker just nu och det var lite pilligt första gången men nu går de som en dans, och enkelt! Allra enklast är det förstås om inte hela halsringningen är helt ihopsydd (typ om klänningen är delad bak, eller om sparar en axelsöm och syr ihop den när resåren är på plats), när du gör detta men det går ändå. Om du syr med en resårsöm så blir det snyggast annars går det också med sicksack.Prova på en bit tyg. Hör av dig om du inte förstår. Är inte alltid så lätt att förklara! |
Tack
Tack för alla smarta tips. Jag gjorde en infodring och det gick faktiskt riktigt bra. Inte trodde man att det fanns så många lösningar.
Kram på er alla |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59. |