Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Stickning/Virkning/ Andra garntekniker (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Klippa av tröja? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=13851)

spotty 2008-05-24 12:03

Klippa av tröja?

1 bifogad(e) fil(er)
Jag håller på att sticka den hör tröjan i Kilafors svensk ullgarn från Garntjänst i Kilafors. Den består av ett kort bakstycke, längd halva ryggen och två långa framstycken som kan draperas. Framstyckena är stickade med många maskor per varv, men få varv. Jag har tråcklat ihop fram- och bakstycken, för att prova och tycker att framstyckena är för långa. Kan jag klippa av dem en bit, plocka upp maskor och sticka en resårkant? Jag klipper alltså tvärs över varje varv.

Iofs kan jag sticka en provbit, sätta saxen i den och se vad som händer, men jag tänkte fråga här först...

Cessi 2008-05-25 16:45

Alltså, du klipper inte av några varv utan du klipper av "alla maskorna längst ut till höger/vänster på varje varv"?

Hmmm....

Först tänkte jag säga att det går ju inte alls.

Sen kom jag att tänka på de där tröjorna med steek. En steek är alltså nån sorts "onödiga" maskor som man sen ska klippa i (på det sättet: rätt upp genom alla varv) och så få ärmhål och halssprund och sånt.
Men de görs ju i så mycket tätare material än den här tröjan som ser väldigt luftig ut.

I vart fall: googla på steek.
Jag har för mig att man ska sy maskinsöm en bit från klippstället och sen att man ska fästa de där trådarna som blir på nåt smart sätt.
Så får du hjälp med hur man ska göra.
Men jag hade nog provsteekat och provklippt i nåt annat.

Fördelen med att sticka (jämfört med att sy) är att man kan repa upp och göra om. Det skulle nog fega jag satsa på, trots allt merarbete.

Zentibir 2008-05-25 17:22

Förstår inte varför du ens funderar på att klippa bort överflödet.....
Markera bara var du vill "klippa" och repa upp dit, plocka upp maskorna och gör resårkanten du tänkt dig.Att ta bort på stickat är ju så enkelt, "bara att repa upp."Att klippa tycker åtminstone jag är att göra det krångligare än vad det är.Lycka till och fråga igen om du inte förstod vad jag menar.

Cessi 2008-05-26 18:03

Men Birgit, då menar du att hon ska klippa "mellan två varv" - rätt genom alla maskor, eller?

Jag tror hon vill klippa "mellan två maskor" - rätt igenom alla varven.

Skulle hon repa upp alla maskor "till höger om DEN maskan" (t ex) så skulle hon få långa garnloopar som skulle vara synnerligen svåra att sticka någon resår med.

spotty 2008-05-27 11:38

Ska jag repa upp måste jag repa upp två hela framstycken och det har jag inte lust med:( . Det är därför jag funderar på att klippa. Fast just nu ligger det projektet på is. Stickar ärmarna först och monterar tröjan så får vi se om den faktiskt är för lång när den är helt klar. Är den för lång så sätter jag saxen i den. Hu

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.