hjälp med överföring
Här är jag igen som fick så mkt tips å hjälp med mitt strul med mitt V-5 designer program. Har nu hållit på och tränat massor.Jätteroligt! Nu är det nästa problem! Hur får jag över mönstret till maskinen eller kortet?Har köpt en adaptersladd (maskinen har comport uttag -datorn har USB).Fick tips att prova olika sladdar. Är nu inne på sladd 2 och det funkar inte! Säger bara att det inte finns nån kontakt till maskinen. Har nån nåt tips på vad jag ska försöka med?
|
Är det en Artistamskin? Skulle tro att portnumret på sladden blivit för högt.
Se om detta hjälper: http://www.sysidan.se/forum/showthre...ght=portnummer |
Berätta hur det går Gun-Britt.
Finns flera saker att försöka med. Men rätt port är ju ganska grundläggande så prova det först. /Bibbi |
Tack för tipset!Jag ska prova ikväll.Ja, det är en artista maskin.
|
:Har nu ändrat till com-port 2 som var ledig. Går ändå inte. säger "serial port is engaged"
mer tips? säger oxå " no link to serial port" |
Ingen aning om hur version 5 är upplagd, men har du satt samma portnummer där som på sladden?
Minns inte vilken av mina adaptersladdar som var tvungen att installeras med medföljande drivrutin. . Har både USB-serie och USB till parallell. En av dem behövde installeras, men inte den andra. Fast eftersom du kan sätta portnummer på den så är den i och för sig säkert installerad... Annars har jag inget mer att komma med, tyvärr! |
båda mina sladdar är installerade! jag försöker lite till. nån gång ska jag väl lyckas. tack för dina råd iallafall !
|
Jag är nog ganska trög , men jag förstår inte riktigt vad du, Sy-Fia menar med att sätta samma portnr i V5 som på porten.
Tror du att du kan förklara mer. Tack. |
Jag har ju som sagt inte ditt program, men i tidgare versioner säger man åt programmet vilket portnummer det ska leta efter maskinen i. Har du på datorn satt att din maskin ligger på port 2 måste även programmet leta efter port 2. Detta bör du kunna ställa in i samband med att det ska skrivas till maskinen. Kolla programmets manual!
|
Så här såg det ut i gamla Artista. Tror detta är så gammalt som version 3, men kan ge en fingervisning.
http://www.secretsof.com/content/527 |
Klicka på symaskinen i verktygsfältet.
I första dialogrutan som kommer upp väljer du vilken symaskin du har. Väljer du då en maskin med comport i. Kommer rutor med val av portnr. upp. /Bibbi ps vilken modell har du? |
ska prova. har en bernina artista 165
|
Det är jag med "överföringsproblemet". Jag börjar förstå att det är Port-strul. Jag har gjort som jag fick tips om av sy-fia ,tror jag. Har försökt välja en port. så står det att jag ska ändra till samma portnr i mitt CPS. En dum fråga: vad är CPS (broderiprogramet?) och hur gör jag?
|
CPS program är ett progrmam som du kan byta
sömmar och broderier i din symaskin. Man använder samma överföring som när man för över broderier i Artista programmet. Jag använder port 4. Såg att du skrev att du fått meddeladet "no link to serial port" Det meddelandet får jag när någon sladd inte sitter i ordentligt. Tycker comporten sitter dåligt i maskinen. (saknar skruvhålen) Den halkar lätt snett. Eller när jag har en dilogruta öppen i symaskinen typ "sänk matartänderna" "höj syfoten" Känns som du är någorlunda rätt då. Jag har samma program och ungefär samma maskin. Använder USB serial adapter precis som du. Sitter i köket nu, när jag får en stund över imorgon skall jag kolla lite mer återkommer. /Bibbi |
Det hänvisades kanske till CPS i det svar jag länkade till eftersom det var vad den personen hade. Har du Artista ersätter det överföringsfunktionen i CPS, så du behöver inte båda.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:23. |