Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Designer 1-kunnig sökes (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=13602)

sofiaguld 2008-04-25 14:49

Designer 1-kunnig sökes

Hej, jag vill lära mig mer om min designer 1. Butiken där jag köpte den har lagt ned. Jag bor i Gnesta. Jag vill få ner en egen designad figur på diskett så att jag kan brodera den. Vem kan hjälpa mig med detta??? Privatlektioner?
Mvh sofia

stenbeckan 2008-04-25 15:19

Gå in på maskinbroderi forumet o kolla där finns många bra tips o förklaringar.
Jag håller själv på att försöka mig på en logga o det är inte lätt men en liten bit på vägen har jag kommit med hjälp av länkar o tips.

Lycka till

WiKa 2008-04-26 09:37

Hej Sofiaguld!

Jag har en D1, och kanske att jag kan vara till lite hjälp.
Du spara din egna stygnsättning till diskett när du är inne i programmet digitizing. Där ser du två knappar som ser ut som spetsen på en nål. Sätt i disketten i din diskettenhet och tryck på nål nr1.
OBS!!!! använd en tom diskett, eftersom den alltid raderar allt när den läser in ett nytt broderi!!!!
Tryck på start - knappen och klicka dig igenom de två varningarna om att allt på disketten försvinner. När den är klar trycker du på knappen - stäng. Nu börjar den att läsa in all data till disketten, när det är klart har du ditt broderi på diskett.

Hoppas att detta kunde hjälpa dig lite, annars får du gärna fråga mig mer.
Lycka till!

Katarina

annan65 2008-04-27 20:51

Hej Wika

Läste ditt svar och blev nyfiken. Öppnade mitt program och jag hittade ingen sån knapp du beskrev. Var finns den? Create, edit eller picture? Eller har jag en äldre version, kanske? Jag har alltid gått den "långa"vägen att spara som can. fil, öppna customizing och leta reda på bilden därifrån. Kopiera och klistra in i disc manager. Det kanske finns nåt lättare sätt?

HeleneB 2008-04-27 21:06

Japp!
Slå en signal till nya vännen från denna sida och be om hjälp...
Brukar fungera bra..

annan65 2008-04-27 22:20

Tack för tipset!:D

sofiaguld 2008-04-28 13:05

Hej Katarina,

tack för svaret. Jag har inte kommit så långt, jag hittar inte ens programmet digitizing. Pratar vi om datorn eller symaskinen??? Ska man ladda ner nåt program på datorn kanske? Än så länge har jag bilden som jag vill brodera, i huvet :o . Börjar nästan kännas pinsamt att fråga mer men hur gör man från början? Hur får jag den från ned ritad på papper till diskett? Sen när den väl finns på diskett, syr maskinen precis som bilden ser ut?, hur byter man färg? Verkar svårt och komplicerat tycker jag. Mvh Sofia

WiKa 2008-05-02 11:38

Ursäkta att mitt svar dröjt, har inte varit inne på ett litet tag.

Nu ska vi se, jo annan65, när du är inne i 3D Digitizing, finns dessa knappar inte. Jag spara över på diskett när jag är i Organizer eller i 3D Embroderi, när jag är i design läget.

sofiaguld, det verkar som om du inte har något stygnsättningsprogramm till din dator, och det är ett måste för att kunna göra egna broderier.

När man har ett programm, lägger man in den teckande bilden i datorn och sedan stygnsätter man den i de färger man sedan vill ha den i. När bilden är färdigstygnsatt, spara man ner den på en diskett, via en extern diskettstation.

Maskinen syr sedan ut bilden så som den är stygnsatt, men ibland måste man redigera om lite på stygnsättningen, innan man är helt nöjd.

Hoppas du har fått en liten förklaring, vilka stygnsättningsprogramm det finns och vilket som är bäst, kan jag tyvärr inte svara så bra på, men sök gärna vidare i forumet.

Katarina

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:55.