Mellanlägg
Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Jag ska brodera 3 bokstäver på ett tyg där jag bara kan sätta in tyget på 3 sidor i bågen. Hur ska jag göra för det "drar" sig i den sidan som inte kan sättas fast? Provade som tur var på ett gammalt tyg!! Jag har Guttermans alla olika stabilisatorer 10 olika. Köpte en sats för att kolla hur dom olika fungerar. Vilken eller vilka ska jag använda?? Ska det vara både över o under eller räcker det att bara ha under? Tack till alla snälla o hjälpsamma människor här inne som tar sig tid att förklara för oss andra som är nya. |
Du skrev inte vad det är för tyg men jag utgår ifrån att det är vanligt vävt tyg.
Spänn vanligt rivbart i bågen sen lägger du tyget ovanpå och syr fast med en fixram. Sen är det bara att brodera. |
Det är en judo gi (Jacka) o nere i ena kanten ska namnet stå.
Har inte haft maskinen i 1 vecka ens så vad är en fixram?? Är det något som syns sen eller kan man ta bort den? Mycket kan jag men maskin broderi är jag helt ute o reser. Har dessutom fått förfrågan att stygnsätta deras logo. Men hur det går till är en annan sak. Har inte ens hittat in på rätt ställe i broderiprg. Har ett Husqvarna ........ Så det blir en annan fråga längre fram. |
Fixram är en ruta med stora raksömsstygn som man sprättar bort efter att man sytt. Endel makiner har det inbyggt till andra får man göra en egen. Kan du inte göra en till din maskin så kan du säkert få hjälp att göra en för det är busenkelt. Kanske att någon av de jag tidigare lagt ut kan passa till din maskin (fast de är gjorda för Janome ramar).Sök i forumet så hittar du mer info.
|
Jag råkade nyligen ut för att sy jackor som var för tjocka för bågen och då spände jag dubbelt rivbart i bågen, på två håll så det inte skulle rivas sönder... och så sprayade jag lim på papperet och tryckte fast jackan och fäste fast den med nålar i hörnen. Det höll riktigt bra!
Jag har ju ingen fixram i maskinen, men ibland syr jag en med min "vanliga" maskin. Men limmet funkade bra för detta. Jackan var ju tjock o stadig! Till ännu tjockare material har jag sytt som en "passpoal" av lakanstyg som jag spänner fast i bågen och så nålar jag fast det som ska broderas i den! Funkar utmärkt på tex schabrak! Men då måste jag tänka på att hänga upp resterande material i taket för att inte broderiarmen ska bli helt utmattad o inte orka röra sig! |
Tack så mycket för svaren,
Jag satte i vanligt tjockt mellanlägg o sen tyget som jag spände på 3 sidor sen nålade jag fast den sidan som inte satt i ramen med mellanlägget. Det funkade bra. Måste bara korrigera lite så jag får tätare stygn. Tyget syntes på några ställen. Har lagt in den i mitt album färdig. Alvan: Jag har hämtat hem en fixram nu som jag ska prova på min maskin(Brother)Då slipper jag ju nåla. JahannaSoreke: Hur får man sen bort limmet? Tack än en gång.. |
På ramen fick jag tvätta och skrapa så försvann det. På tyget fastnade inte limmet när jag lossade tyget eftersom jag bara sprayade på "papperet" och det ska gå bort i tvätten. Vissa limsorter torkar bort av sig själva efter några dagar. På tyget alltså.
|
Lena,
om du har Husqvarnas maskin så har med all säkerhet en knapp på framsidan som heter Fix. När du satt i ramen och innan du börjar brodera så trycker du in den så den lyser. Sätt igång maskinen och den syr en raksöm strax utanför där brodyren kommer vara. Brodera sedan som vanligt. Monica |
Om rengöring:
Köpte en begagnad ram som var jättegrisig av intorkat lim etc för något år sedan. Jag har väldigt lite kemikalier hemma, så det gällde att försöka med vad som fanns. En handrengöring från garaget gjorde susen för mig. När det bara har varit lite grann som ska bort har jag använt matolja eller olja för huden (inte motorolja!) och gnuggat. Jag är inte så pigg på starka kemikalier i allmänhet, och absolut inte på mina plastramar, eftersom jag är rädd att påverka deras hållberhet. Jag vet för lite om vad som påverkar plast och vad som inte gör det, men tänker på att om något torkar ur mina händer väldigt är det säkert inte bra för ramen heller! Vet inte om det är rätt tänkt eller inte... |
Tack för tipsen. Det är ingen husqvarna utan en Brother jag har. Ska kolla i min om det finns för ramar finns det men om det är rätt ram till detta vet jag ju inte.
Men jag har HQ prg om det kanske finns något där i som gör ramen. Har inte lärt mig ännu men försöker så fort jag kan.. Hihi man är ju inte lika snabblärd längre. Bra tips om rengöring av ramen. TACK ska ha det i åtanke när jag kommer så långt. Sysidan är fantastisk o människorna där ännu mer. Tack tack |
Fixframar brukar inte finnas inbyggda i Brothers maskiner. Vet i och för sig inte vilken modell du har, och jag har ju inte använt riktigt alla.
Ramen är ju bara en rektangel i raksygn, gärna rätt långa så de är lätta att ta bort. Brukar göra runt 8 mm långa rakstygn. Har du stygnsättningsprobram tar det dig någon minut att fixa. Kan du spara mönster i din maskin är det smart att spara fixramar i de storlekar du har på dina ramar så finns de alltid till hands. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:25. |