Att inte riktigt använda hjärnan....
Jahaja, då skulle jag sy panelgardiner då. Till min bror och hans tjej, har haft dem som ett ufo här hemma i 100 år (nåja, jag gillar att vara lite dramatisk!). Hade fått väldigt exakta mått, på millimetern. De hade köpt tyg och jag hade tvättat det.
Så då ska jag skrida till verket. Tyget ser ut som linne men är någon slags syntet, för det är väldans slinkigt och omedgörligt. De vill dessutom ha sina gardiner i dubbelt tyg :rolleyes: Jag ber min man om hjälp för att klippa till gardinlängd nr 1. Behövdes lite hjälp att hålla och mäta och nåla. Vi mäter och nålar och klipper, får det precis exakt på millimetern. Jag syr och uttalar mindre väl valda ord under tiden... Sen blir det dags att klippa längd nr 2. Min man får rycka ut att hjälpa till med de där extra armarna som man skulle behöva ibland :P Så snart vi ska börja klippa inser vi att nu är nåt väldigt väldigt fel :confused: Bredden skulle vara 40 cm. 40 cm i dubbelt tyg blir 80 cm + 2 cm sömnsmån på varje sida = 84 cm!!Finns ju väldigt få tyg som är 2 x 84 cm= 168 cm... Vi som var så noggranna och fick till det precis på millimetern efter deras mått. Inte tänkte jag när jag sydde första längden hur mycket tyg som fanns kvar till nästa läng. Nej jag tog helt för givet att min bror kunnat räkna :D Panik!! :eek: I vanlig ordning så är jag ju ute i god tid oxå hahaha :D Har som sagt haft det som ufo i väldigt lång tid. Min svägerska fyller år imorrn så jag tänkte överraska henne (eller dem) med färdigsydda gardiner. Hade berättat för min bror häromdagen att det skulle bli ett gardinpaket när vi pratades vid för jag ville fråga vad hon önskade sig. Fick panikringa min bror och förklara läget. Ingen idé att lägga mer tid om de sen inte ville ha dem. Men det fick bli smala 26 cm längder istället istället för att det bara bidde en tummetott... :) Får tillägga att de har två andra panelgardiner i samma fönster som går omlott. Annars hade det nog blivit lite väl futtigt! Så håll tummarna att de blir nöjda imorrn! Hihihi såhär går det när man litar på andra (och deras måttagande!:p |
Tragiskt när det händer. Själv litade jag på kroppsmåtten till en aftonklänning och det slutade med att jag fick sy bort en hel våd baktill på klänningen. Med lite pyssel så går det men man tänker hela tiden - varför mätte inte jag henne????
Håller tummarna för att dom blir nöjda. |
Låter precis som mig, jag gör alltid sådana klantiga saker...
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50. |