Har någon någonsin sprättat maskinbrodyr?
..sprättat maskinbroderi..?
Jag broderade på ett plagg och upptäckte att jag fått för lite mellanrum mellan bilder och bokstäver. Det duger men jag skulle vilja ändra på det. Har någon här på sidan någon erfarenhet av att sprätta broderi? Tacksam för svar! Therese |
Om du är försiktig så går det. Använd sprättkniven och ta stygn för stygn på baksidan. Ta bort de lösa trådarna med en pincett. Pincetten till overlocken är bra till det.
|
Tack för svaret. Blir inte tyget fördärvat när man sprättar upp? Jag kanske ska brodera på en liten tygbit först och prova sprätta innan jag sätter sprätten i det riktiga broderiet. Jag har broderat på fleece.
Therese |
Visst blir det hål i tyget efter stygnen!
Gör en "provlapp" och sprätta så ser Du hur det ser ut efter sprättningen. |
Jag brukar (eftersom det behövs rätt ofta) sprätta från rätsidan genom att klippa trådarna med min lilla trådsax. Då blir det inte så mycket hål i tyget eftersom man inte "drar sönder" tråden med sprätten... Sedan är det "bara" att pilla bort trådarna från baksidan och borsta ren framsidan...
Vet jag att jag kan behöva sprätta försöker jag ibland att hoppa över "förstygnen" som markerar broderiet innan den täcker... då blir det ytterligare lite lättare. |
Det behöver inte gå hål eller synas sen man sprättat. Jag angriper det från baksidan där det oftast är lättare att få tag i det. Gärna med pappret kvar. Jag klipper så många trådar jag kan med min lilla smala storksax. Använder spetsig pincett flitigt och även en vanlig knappnål till att pilla bort stygn med.Klipp bort trådar som du får loss, så finns det färre trådar som håller fast och låser, då blir det lättare efter en stund. När du kommit en bit i sprättandet, kan du sprätta omväxlande på rätan och avigan, så släpper det lättare. Var noga med att undvika trådarna i tyget. Utrusta dig med tålamod och tid, för det kan behövas. Lycka till.
|
Hej !
Jag använder en vanlig rakhyvel på baksidan. Förvånande bra resultat !! Varefter du får loss trådar på baksidan kan man lossa lätt på framsidan med fingret eller pincett ,sedan jobba med rakhyveln på baksidan igen . Lycka till !! |
Första gången jag skulle sprätta, (det var bara bokstäver,) använde jag sprättkniv. Jag la liksom tyget över pekfingret för att inte slinta och göra hål i tyget. Men gissa vad som hände? Jag slant och körde sprättkniven rakt in i fingret i stället. Sen dess använder jag åxå rakhyvel och pincett.Det bästa är om man har en sån där manick som mormor trädde strumpan över när hon skulle stoppa den. Men jag använder en liten rund skål som jag trär det som ska sprättas över. Det funkar bra.
|
Jag har dessväre varit tvungen att sprätta några gånger. Inte kul! Har det bara varit bokstäver i satinstygn har det inte varit så farligt, men jag har fått ta bort annat också... <suck>
Är stygnen långa nog gör jag som andra föreslår: Sprättkniv eller lilla spetsiga saxen. Går inte det kan man försöka "raka" baksidan med en rakhyvel och sedan plocka stygn med pincett på framsidan. Tålamodsprövande, men det har i alla fall funkat... |
Tack för alla svar. Jag tror att jag gör en provbit innan jag jag provar på dte riktiga broderiet. Annars om jag tycker att det är för svårt, låter jag det vara som det är.
Tack än en gång och trevlig helg!! Therese |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:08. |