Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Stygnsättningshjälp? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=12998)

Anna-Karin 2008-03-02 19:59

Stygnsättningshjälp?

Hejsan,
Jag har Husqvarnas 3D studio och Digitizing och försöker nu lära mig hur man gör för att stygnsätta men får det inte att lossna. Jag har gjort övningsuppgifterna i instruktionsboken utan några problem.
Nu har jag fått förfrågan att stygnsätta en logga men får det inte att bli bra.Jag vet inte om det är jag som gör något fel eller om det är bilden som inte är tillräckligt bra?

Finns det någon som skulle ha tid att förklara för mig på ett bra sätt så jag lär mig hur man gör? Det allra lättaste vore att leja bort hela stygnsättningen men jag vill ju kunna själv:rolleyes:

Kram
Anna-Karin

Alvan 2008-03-02 20:06

Låter som om du gör någon typ av automatisk stygnsättning vilket sällan blir bra.

Att råda hur du ska gå tillväga beror ju mycket på hur loggan ser ut. Är det en bild eller en text? Är det någon bakgrund o s v.

Nu har ju jag inte Husqvarnas program men själva grund principen för stygnsättning är ju den samma. Så om jag bara får veta mer kanske jag kan ge lite råd.

Anna-Karin 2008-03-02 20:32

Jag ska se om jag kan få in en bild här på loggan.
Den känns relativt enkel, bara 2 färger om man har vit bakgrund...
Jag har loggan både i JPEG och som EPS-fil

Hur gör man för att lägga in bilden här i meddelandet? Känns lättare att förklara om om man också kan visa bilden.

//Anna-Karin (som går och lägger sig nu. Gör ett nytt försök med bilden i morgon)

Alvan 2008-03-02 20:50

När du skriver ditt inlägg så kan du under text rutan bifoga fil, den får som det står inte vara större än 400 x 400 px och 102 kb stor.

Anna-Karin 2008-03-06 12:31

1 bifogad(e) fil(er)
Nu ska vi se om jag kan få in en bild...

Japp det gick:)
Nu är den förminskad jättemycket bara för att den ska komma in här. Jag har filen både som jpg och som eps(fast det kan jag inte öppna på min dator...)Det verkar inte heller som om eps-filer funkar i HQ:s 3D program...

gunnsan 2008-03-07 18:02

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag kan bara försöka förklara hur jag skulle gå tillväga i en sådan här stygnsättning. Till att börja med skulle jag ta fram en separat, monokrom (svartvit), bitmapp över det som ska bli raksömskonturer (förslagsvis det som visas i bilden här) och låta programmet stygsätta enbart det svarta automatiskt som "double run".
I Digitizer får man då i stort sett en perfekt och väl genomtänkt rutt med raksöm (dubbel raksöm). Programmet tänker alltså ut den optimala vägen att gå och det blir minimalt med hoppstygn (i detta fall inga alls). Vissa små justeringar kan man göra efteråt, t.ex. de små detaljerna i foten. Man kan sätta in nya punkter och kurvor, dra och sträcka var som helst för att ändra formen i efterhand.
Sedan skulle jag bygga upp resten manuellt underifrån, med fyllningar och satinstygn där så behövs (nu med hela logotype-bilden som bakgrund).
/Gunilla

gunnsan 2008-03-07 18:17

1 bifogad(e) fil(er)
Några minuter senare... :)
Raksömskonturen klar.

gunnsan 2008-03-07 18:26

1 bifogad(e) fil(er)
Med en blekt version av logotypen i bakgrunden så syns det jag gör lite bättre, dvs de konturer som är svarta framträder bättre. Nu är det "bara"... att lägga in färgade fält undan för undan, helst börja med det vita (ev fylla hela den vita ytan), sedan det röda och sist det svarta. Gärna med transportstygn för att slippa hopptrådar. Vill man vara lite mer avancerad så kan man stygnsätta det vita i två omgångar - under och över det röda såsom det framgår av bilden.
Olika stygnriktningar och fyllningstyper gör att det blir lite mer "liv" i stygnsättningen.
Här har jag bara stygnsatt en liten röd del och ett par svarta delar, bara som exempel.

Anna-Karin 2008-03-08 16:50

Tack Gunilla för att du är så snäll och delar med dig av din kunskap!!

Nu ska jag göra ett nytt försök.... Om jag får för sonen (2 1/2 år). Just nu vill han bara att jag ska stänga av datorn :)

//Anna-Karin

Anna-Karin 2008-03-09 19:56

Hmmm... Jag kan inte ens få till konturen. Jag har en svartvit variant av bilden och använder programmets automatiska funktion för att hitta och stygnsätta konturerna. Men det är så konstigt för ibland får jag till konturerna på en del av motivet men oftast blir det bara en pixel som stygnsätts. Varför blir det så?
Gunilla lyckades ju fixa kontur på den kraftigt förminskade bild som jag la in här så det kan väl inte vara för dålig upplösning på min bild som är flera gånger större än den här ovanför...

//Anna-Karin

gunnsan 2008-03-09 20:25

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag vet inte hur din svartvita bild ser ut, men det är inte alltid så att störst är bäst. Testa att lägga in denna bitmapp som jag bifogat i zip-filen och stygnsätt konturerna automatiskt. Fungerar det inte i 3D, så kanske du behöver uppgradera till 4D, för där vet jag en som fått detta att fungera - Katarina Sturesson.
Den här lilla kontur-bitmappen fungerar ju t.o.m. att stygnsätta i Janomes Customizer, inte jättevackert, men ändå :).
/Gunilla

gko 2008-03-10 08:55

Jag måste bara säga.... VAD DUKTIG DU ÄR GUNILLA
Du borde ju ha kurser i detta och lära oss andra som inte kan så bra.
Gun

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:40.